صادارت عسل تولیدی تعاونی‌ها به آفریقای جنوبی

مدیر امور بین الملل اتاق تعاون ایران گفت: صادرات عسل تعاونی های زنبورداری ایران به آفریقای جنوبی از نتایج حضور رایزن بازرگانی این کشور در جلسات کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون بود.

به گزارش اگری پرس به نقل از اتاق تعاون ایران، علیرضا بنایی فر افزود: با توجه به حضور سفرای ۷ کشور برزیل، هند، روسیه، ترکیه، مالزی، بوسنی و هرزگوین و کره جنوبی در اتاق تعاون ایران، توسعه روابط تجاری با این کشورها در دستور کار است.

وی با اشاره به هدف جذب سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از راهکارها و برنامه های بین المللی اتاق تعاون ایران گفت: نیاز به جذب سرمایه گذاری با توجه به شرایط اقتصاد داخلی و تحریم ها یکی از الزامات است و در این راستا باید طرح های اقتصادی توجیه پذیر تهیه و با سیستم های به‌روز دنیا تطبیق داده شود.

 مدیر امور بین الملل اتاق تعاون ایران ادامه داد: بر اساس آمار، بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی ثبت شده که مردم در آن عضو هستند و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو تعاونی بوده و بیش از ۴۰ میلیون نفر از خدمات تعاونی ها استفاده می کنند. همچنین حضور تعاونی ها در بیش از ۱۲۰ رشته کشاورزی، صنعتی، خدماتی، حمل و نقل و … فعالیت می کنند و جزء فعال ترین بخش های کشور محسوب شده و می تواند بستر مناسبی برای سرمایه گذاری قلمداد شود.

بنایی فر با تأکید بر برنامه اعزام و پذیرش هیئت های تجاری بیان داشت: اعزام و پذیرش هیئت های تجاری از مهم ترین برنامه ها بوده و در دیدارهای سفرای ۷ کشور در اتاق تعاون بر آن تاکید شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به تشکیل کارگروه های مشترک و تخصصی اتاق تعاون با کشورهای مذکور پرداخت و گفت: تشکیل این کارگروه ها به منظور ایجاد بستر مناسب و آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های تعاونگران در داخل و خارج و بررسی چالش ها در جهت سرمایه گذاری در کشور خواهد بود.

مدیر امور بین الملل اتاق تعاون ایران حضور رایزنان بازرگانی کشورها را در کمیسیون های تخصصی از دیگر اولویت ها دانست و تصریح کرد: دعوت و حضور رایزنان بازرگانی کشورهای هدف (ترکیه، عراق، عمان، چین، مالزی، هند و روسیه) در کمیسیون های تخصصی اتاق تعاون و تعامل رودرروی تعاونگران با آنها، از دیگر برنامه های این بخش بوده و می تواند زمینه ساز توسعه روابط تجاری قلمداد شود.

وی از برگزاری دوره های آموزشی روابط بین الملل برای تعاونگران خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی با موضوعات بین المللی برای تعاونگران انجام شده است و به زودی شاهد برگزاری این دوره ها در اتاق تعاون خواهیم بود.

لازم به اشاره است تا پایان مردادماه سال جاری، سفرا و رایزن های بازرگانی کشورهای برزیل، هند، روسیه، ترکیه، مالزی، بوسنی و هرزگوین و کره جنوبی با هدف آشنایی و گسترش و توسعه تعاملات تجاری در اتاق تعاون ایران حضور داشته اند. همچنین اتاق تعاون ایران، همزمان با هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان میزبان هیئت تجاری ترکیه بود و جلسات B۲B برای تجار و بازرگانان ایرانی و ترکیه ای در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد.

به گفته بنایی فر، حضور رایزن بازرگانی آفریقای جنوبی در کمیسیون تخصصی کشاورزی، فرصت مناسبی برای تعاونگران این حوزه فراهم کرد چنانچه توسعه و تعامل با اتحادیه زنبورداری و صادرات عسل از مهم ترین دستاوردهای این نشست بود.