شیوع مجدد آنفلوآنزای پرندگان در ترکیه

رویترز اعلام کرد مقامات وزارت کشاورزی ترکیه از ورود مجدد ویروس آنفلوآنزای پرندگان H5N1 به این کشور خبر داده و عنوان کردند تاکنون بر اثر ابتلا به این بیماری صدها پرنده در این کشور کشته و یا معدوم شده‌اند.

agripress0082به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس سازمان جهانی بهداشت حیوانات اعلام کرد اولین مورد ابتلای طیور به ویروس مهلک آنفلوآنزای پرندگان پس از حدود هفت سال طی روزهای گذشته در ترکیه رؤیت شده است.

بنا به گزارش وزارت کشاورزی ترکیه،  این ویروس تعدادی از پرندگان را در یک مرکز پرورشی در استان شمالی کاستامونو این کشور مبتلا کرده که همه این پرندگان بر اثر ابتلا به این بیماری از بین رفته اند از سوی دیگر همه پرندگان در شعاع ۳ کیلومتری این محل توسط عوامل مقابله با شیوع بیماری نابود شده اند.

این وزارتخانه تأکید کرده است که اقدامات نظارتی در این کشور ادامه خواهد یافت.

ویروس آنفلوآنزای پرندگان H5N1 نخستین بار در سال ۱۹۹۷ در هنگ کنگ به انسان منتقل شد و از آن پس میلیون ها پرنده و صدها انسان از اروپا تا آسیا و آفریقا به دلیل ابتلا به آن قربانی شده اند.

در حال حاضر آمریکا نیز به شدت درگیر شیوع سریع این بیماری در مزارع پرورش طیور در این کشور است. تا کنون ۶ ایالت آمریکا از ورود این ویروس و ابتلای پرندگان آنها به H5N1 خبر داده اند.

طی ماه های گذشته، سه ایالت آمریکا به دلیل شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان H5N1 اعلام وضعیت اضطراری کرده اند.