شهرستان مریوان هیچ سهمی از آب سد آزاد ندارد/مطالبه ای بدون پاسخ

سنندج- مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مریوان با اشاره به اینکه تمام حوزه آبخیز سد آزاد در مریوان قرار دارد، گفت: متاسفانه هیچ سهمی از آب این سد برای این شهرستان تخصیص داده نشده است.

به گزارش اگری پرس؛ سیدعزیز هاشمی در گفت و گو با خبرنگارمهر به اجرای طرح توسعه باغات در شهرستان مریوان اشاره کرد و گفت: از ۶ هزارهکتار تعهد استان کردستان در اجرای طرح توسعه باغات از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان هزارو ۳۰۰ هکتار آن سهم شهرستان مریوان است.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در شهرستان مریوان، عنوان کرد: از میزان سطح مذکور سال گذشته ۲۵۰ هکتارباغ دیم در این شهرستان ایجاد شد وتاپایان امسال هم ۵۰۰ هکتار دیگر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد هر هکتار باغ دیم نیازمند هزار و ۷۰۰ قلمه ریشه دار است، بیان کرد:برای ایجاد باغات دیم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض به کشاورزان و فعالان این حوزه می شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مریوان یکی از رویکردهای این اداره در بخش آب و خاک را اجرای شبکه پایاب سدگاران خواند و اظهارداشت: سهم این شهرستان از شبکه پایاب این سد، اختصاص آب به ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان است.

هاشمی اضافه کرد: اجرای شبکه پایاب سدگاران به بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هم اکنون این پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار شده تا شهریورماه سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به وضعیت سد آزاد و میزان بهره مندی شهرستان مریوان از این مهم اشاره کرد و گفت: متاسفانه علی رغم اینکه تمام حوزه آبخیز سد آزاد در شهرستان مریوان است، حتی یک قطره آب آن به این شهرستان اختصاص پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: حداقل ۱۰ روستای این شهرستان واجد شرایط دریافت آب از مخزن سد آزاد از طریق ایستگاه پمپاژ هستند که با کمترین هزینه می توان این ایستگاه را راه اندازی و زمینه ایجاد هزار هکتار باغ را ایجاد کرد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مریوان اختصاص آب از سدآزاد را مطالبه مردم این شهرستان از شرکت آب منطقه ای استان خواند وافزود: بی شک این اقدام منجر به مهاجرت روستاییانی که به دلیل نبود آب به شهرها نقل مکان کردند، خواهد شد.

هاشمی بیان کرد: مکاتباتی با مسئولان استان در ارتباط با موضوع مذکور انجام شده ولی تاکنون به ما پاسخی نداده اند  و انتظار می رود که با توجه به ظرفیت های بالای شهرستان مریوان اقدامات بهتری در این حوزه صورت گیرد.

وی گفت: شهرستان مریوان یکی از مناطق مستعد استان کردستان برای توسعه بخش کشاورزی به شمار می رود و به همین دلیل این مهم یکی از اولویت های جهاد کشاورزی است که البته باید مردم نیز مشارکت و همراهی بهتری داشته باشند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مریوان یادآور شد: انتظار می رود که با تخصیص به موقع اعتبارات از یک سو و همراهی و مشارکت خود کشاورزان نیز شاهد توسعه بخش کشاورزی به ویژه باغات در این شهرستان باشیم.