سرمایه‌گذار خارجی مشکل بیکاری ما را حل نمی‌کند/دولت به جای توزیع ثروت به فکر تولید ثروت باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تنها راه درمان مشکل بیکاری کشور جذب سرمایه گذار خارجی نیست گفت: سرمایه‌گذار خارجی به فکر سرمایه‌گذاری سرمایه‌بر است تا نیرو بر.

به گزارش اگری پرس؛ دولت برای اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای کوچک ۱۰هزار میلیارد تومان در نظرگرفته است که ۵ هزار میلیارد آن از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ سود صفر و ۵ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی با نرخ ۱۸ درصد تامین خواهد شد. برای بررسی سیاستهای اشتغال دولت دوازدهم با حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌و‌گو کردیم؛

*سرمایه‌گذار خارجی به فکر سرمایه‌گذاری سرمایه‌بر است تا نیرو بر

وی با بیان اینکه اکنون طرحی که دولت در زمینه اشتغال تهیه کرده است مبهم است و مشخص نیست که برنامه آنها برای اشتغال دارای چه مکانیزمی است و بر اساس چه برنامه‌ای می‌خواهند ایجاد اشتغال کنند گفت: این مطلب که برنامه دولت به جای سرمایه‌ محور بودن اشتغال محور است کلی است و تا روشن شدن جزئیات آن نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد اما آن چیزی که مشخص است آن است که نباید بنا  را بر این بگذاریم که پروژه‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند برای کشور ایجاد اشتغال کند چون سرمایه‌گذاران خارجی اگر هم بیایند سرمایه و فن‌آوری خود را نیز بیاورند غالبا در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سرمایه‌بر است و احتیاج کمتری به نیروی انسانی برای کار دارد.

* طرح اشتغالی که بر مبنای سرمایه‌گذاری خارجی باشد سراب است

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه اگر طرح اشتغال دولت دوازدم بر مبنای سرمایه‌گذاری خارجی باشد سراب خواهد بود گفت: اگر بیماری اقتصاد کشور بیکاری است تنها راه درمان جذب سرمایه گذار خارجی نیست بلکه توجه به فعالیتهای خرد و کوچک بسیار پر اشتغال است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فعالیت خرد اقتصادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌تواند جایگاه داشته باشد گفت: در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری و خدمات بسته‌بندی و فراوری محصولات فعالیتهای خرد اقتصادی می‌تواند جایگاه داشته باشد.

وی در تشریح چگونگی توجه دولت به فعالیت خرد اقتصادی گفت: در برخی از روستاها و شهرهای کوچک محصولات کشاورزی چون گندم تولید می‌شود همین منطقه می‌تواند گندم را به ماکارانی تبدیل کند اگر کارخانه ماکارانی در آنجا ساخته شود که این کار باعث بالا رفتن سطح درآمد خانواده‌ها در آن منطقه می‌شود و جوانهای تحصیلکرده نیز تشویق به ماندن در منطقه خود می‌شوند و در نتیجه رقابت در شهرهای بزرگتر برای کار کمتر می‌شود و کار بیشتری برای جوانان وجود خواهد داشت.

*طرح اشتغالزایی بر مبنای اعطای وام از ابتدای انقلاب تا کنون بارها امتحان شده و شکست خورده

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در مورد طرح دیگر دولت در عرصه اشتغال روستائیان و شهرهای کوچک  که اعطای وام به روستائیان و شهرهای کوچک بود گفت: آنچه که مهم است پول پرداختن نیست بلکه ارائه برنامه و راه نشان دادن است و  الا آنچه که مسلم است از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون چندین بار این اقدامات شتابزده در زمینه اعطای تسهیلات به فعالیت خرد  آزمایش شده است اما شکست خورده است.

 وی با بیان اینکه آخرین نمونه آن نیز طرح بنگاه‌های کوچک رئیس جمهور سابق بود که علی‌رغم اختصاص بودجه قابل توجه به آن نه تنها هیچ اثر ملموسی در اقتصاد کشور به وجود نیاورد بلکه یک بدهی قابل توجهی را برای دولت باقی گذاشت.

* برای ایجاد اشتغال پرداخت تسهیلات باید با برنامه‌ باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات مخالف نیستیم و لازمه رونق دادن به تولید در برخی موارد اعطای تسهیلات با نرخ سود پائین است گفت: اما برای ایجاد اشتغال نباید نگاه اول پرداخت تسهیلات باشد و این طرح باید با برنامه در قالب مشخصی که تعریف شده است صورت گیرد که در پایان حقیقتا باعث جهش در تولید کشور و رونق اقتصادی شود نه اینکه در پایان اجرای این طرح تنها نتیجه ملموس آن  بدهکار کردن روستائیان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه تسهیلات می‌تواند باعث رونق شود گفت: لازمه موفقیت چنین طرحهایی این است که مورد به مورد آن فعالیت یا خدمت مد نظر برای پرداخت تسهیلات تعریف شود و مدیریت شود و به تناسب نیازی که دارد سرمایه آن نیز تأمین شود و نه اینکه نگاه اول ما برای رونق تولید پرداخت وام و تسهیلات باشد و با اینکه چه اتفاقی برای آن رخ می‌دهد کاری نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد یک میلیون شغلی که در برنامه ششم توسعه مطرح شده است قابلیت اجرایی دارد یا خیر گفت: به طور حتم امکان ایجاد یک میلیون شغل سالانه با توجه به ظرفیتهایی که کشور ایران دارد وجود دارد اما اینکه چه کسی می‌تواند این کار را  چگونه می‌تواند آن را عملیاتی کند جای سوال دارد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کشور، بخش صنعت و بخش گردشگری کشور برای تحقق این هدف ظرفیت وسیعی برای ایجاد اشتغال دارد گفت: لازمه توفیق در این زمینه این است ‌باید به طور خاص  مسائل هر بخش را دنبال کرد و نباید  بنا را بر این بگذاریم ثروتی وجود دارد که باید آن را تقسیم کرد بلکه  باید بنا بر  این باشد که تولید ثروت باشد.

* با بهینه‌سازی مصرف انرژی سرانه درامد ملی بسیار بالاتر از مقدار فعلی می‌شود

مصباحی مقدم با بیان اینکه تولید ثروت نیاز به اقدامات اساسی دارد گفت: از جمله این اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی است که در نتیجه این صرفه جویی می‌توانیم هر آنچه از این صرفه جویی مصرف نمی‌کنیم صادر کنیم که اگر این اتفاق صورت بگیرد عدد و رقم بزرگی درآمد جدید به دست می‌آید و ثروت ملی گسترش پیدا می‌کند و می‌توان آن را در بخشهای مختلف صنعت، مسکن و کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم.

* امکان اشتغال روستائیان با جهت دهی برای عدم عرضه خام محصولات

وی با بیان اینکه برای اشتغال روستایی جهت دهی سرمایه به سویی است که روستائیان محصول اولیه را خام عرضه نکنند گفت: باید امکانات فراوری و بسته بندی  محصولات کشاورزی در روستاها نیز ایجاد شود که این اقدامات باعث اشتغال جمع کثیری از روستائیان خواهد شد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این ادعا که برخی که می‌گویند  یکی از راه‌های ایجاد اشتغال، بالا بردن ظرفیت‌های شغلی در یک جامعه از طریق تشکیل سرمایه‌های جدید است و به همین جهت جذب سرمایه خارجی یکی از راهکارهای اساسی در حوزه اشتغال است گفت:‌ اولا همان طور که گفته شده سرمایه‌گذار خارجی سعی  می‌کند که با کمترین استفاده از نیروی کار داخلی به کار سرمایه‌گذاری خود بپردازد و این مورد را اگر آمار اشتغالی که به وسیله سرمایه‌گذاری خارجی به وجود آمده است نظاره کنیم مشخص خواهد شد که سرمایه‌گذار خارجی در جذب نیروی کار در تناسب با حجم سرمایه‌گذاری که در کشور انجام داده است بسیار ناچیز است و سعی می‌کند که بیشتر مواد مورد نیاز خود را از کشور  مطبوع خود تهیه کند و نکته دوم اینکه اگر بیماری اقتصاد کشور یعنی بیکاری احتیاج به جذب سرمایه دارد چرا قانون هدف‌مندی یارانه‌ها را انجام نمی‌دهیم و سالانه یارانه به اشخاصی پرداخت می‌کنیم که احتیاج چندانی به آن ندارند.

* یارانه به برخی از خانوارها در حالی پرداخت می‌شود که پول تو جیبی ماهانه فرزندانشان نیز بیشتر از مقدار آن است

وی با بیان اینکه یارانه به برخی از خانوارها در حالی پرداخت می‌شود که پول تو جیبی ماهانه فرزندانشان نیز بیشتر از مقدار آن است و نیاز چندانی به این پول ندارند گفت: این در حالی است که مجموع آن ۴۲۰۰۰ میلیارد تومان مبلغ بسیار قابل توجهی است که اگر وارد تولید شود آن را متحول می‌کند و آن را از رکود خارج می‌کند اما دولت عزم اینکه قانون هدفمندی را اجرا کند و افراد  بی‌نیاز از یارانه را حذف کند ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها قانون مترقی است که مورد بی لطفی دولت واقع شده است گفت:  در  قانون هدفمندی یارانه وارد شده است که ۳۰ درصد از درآمدهای نشئت گرفته از قانون هدفمند سازی یارانه ها باید برای رونق تولید اختصاص داده شود؛ ۲۰ درصد کمک به دولت بابت کمبود منابعی که از این ناحیه برای آن ایجاد می‌شود و ۵۰ درصد سقف پرداخت یارانه‌ها به مردم بوده است که آن هم قرار نبود به صورت نقدی باشد بلکه  به صورت نقدی و غیر نقدی باید پرداخت می‌شد.

وی در مورد دلایل عدم اجرایی شدن قانون هدفمند سازی یارانه ها گفت: عزم اجرای این قانون در دولت وجود ندارد چرا که اجرای آن به جهت اثرات بلند مدت ممکن است که رضایت مردم را جلب نکند.