سالانه ۲۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می‌شود

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور با بیان اینکه سازکار مناسبی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در کشور نداریم و ساختار بازار محصولات کشاورزی سنتی است، گفت: سالانه به طور متوسط ۲۵ درصد محصولات کشاورزی کشور تبدیل به ضایعات می‌شود.

به گزارش اگری پرس حسین صفایی در گفت‌وگو با  خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر، اظهار کرد:  سالانه ۱۰ تا ۱۲  درصد سیب زمینی‌ها درچرخه تولید مزرعه تا مصرف، از بین می رود که شامل ذخیره سازی‌های بخش خصوصی و دولتی نیز می‌شود.

وی افزود: میزان ضایعات محصولات مختلف کشاورزی متفاوت بوده ، اما متوسط کل ضایعات محصولات کشاورزی کشور ۲۵ درصد است که گوجه فرنگی بیشترین میزان ضایعات را دارد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در پاسخ به این سوال که میزان ضایعات خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه میزان است؟ ادامه داد:  میزان ضایعات کل محصولات خرید تضمینی شده را نمی دانم، اما در مقایسه با کل رقمی که در کشور تبدیل به ضایعات می‌شود ناچیز بوده، زیرا میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مقایسه با تولید کشور بسیار کم است.

وی همچنین با انتقاد از ساختار سنتی بازار مصرف محصولات کشاورزی کشور، خاطر نشان کرد:  ساختار بازار محصولات کشاورزی کشور سنتی بوده و تولیدات محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صفایی با بیان اینکه تولیدکننده بخش کشاورزی به دلیل فساد پذیر بودن محصول خود، ناچار است که محصول خود را در زمان کوتاهی به بازار مصرف عرضه کند، تصریح کرد: این امر باعث تسلط بیشتر بازار بر تولید، در مقایسه با سایر بخش‌های  اقتصادی شده است.

وی افزود: تنها سازه‌ای که در کشور برای عرضه مستقیم کالای کشاورزی در نظر گرفته شده، سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران است و عرضه میوه در تعاونی مصرف به عنوان محصول اصلی دیده نشده است.

صفایی اضافه کرد:  از آنجا که تعاونی های مصرف نیز به صورت خصوصی در کشور اداره می شود به سمت عرضه بیشتر میوه پیش نرفته اند.

این مقام مسئول یاد آرو شد: علاوه برمیادین میوه شهرداری تهران، ۳۵۰  نقطه نیز سازمان تعاون روستایی در کشور به صورت محدود، مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را اختیار دارند.