سالانه ۱۰ هزار هکتار در بخش کشاورزی زمین‌خواری می‌شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه در ۵ سال گذشته سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته شده تخریب می‌شود، گفت: در سال ۹۳-۹۴ میزان تغییر کاربری‌های غیرمجاز ۴۰ درصد نسبت به گذشته کاهش یافته است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور امروز در حاشیه مراسم گردهمایی سراسری مدیران امور اراضی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که سالانه چه میزان از اراضی غیرمجاز تغییر کاربری یافته تخریب می‌شود، اظهارداشت: طی ۵ سال گذشته گزارش‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی غیرمجاز تغییر کاربری یافته تخریب می‌شود.

وی افزود: یکی از گام‌های خوبی که در این سالها برداشته شده سرعت رسیدگی به پرونده‌های تغییر کاربری است به طوریکه در گذشته رسیدگی به این پرونده‌ها بیش از یک سال طول می‌کشید اما هم‌اکنون این زمان به ۳ ماه تقلیل یافته است.

افشار با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۳۱ و گشت‌های ویژه گفت: با راه‌اندازی این سامانه اغلب ساخت و سازهای غیرمجاز سریع و حتی در مواردی طی یک هفته توسط گزارشاتی که مردم به سازمان می‌دهند شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در سال ۹۳-۹۴ تغییر کاربری اراضی کشاورزی به کمتر از ۵ هزار هکتار رسیده و از نظر میزان تخلف ۴۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

افشار اظهارداشت: گزارشات مختلفی از طریق تماس با سامانه ۱۳۱ به این سازمان در مناطق مختلف ازجمله دماوند، کلاردشت، جلگه مازندران، فارس در مورد تغییر کاربری به ما رسیده است چنانچه اطلاعات اولیه‌ای که در مورد تخلفات گردنه حیران به ما واصل شد توسط گزارشات مردمی بود.

وی بیان داشت: سازمان امور اراضی به عنوان دبیرخانه کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کشور است و ما اطلاعات کلیه زمین‌خواری‌های همه دستگاه‌ها را پیگیری کرده و به دستگاه‌های مربوطه اطلاع می‌دهیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور همچنین در مورد تخلفات و تغییر کاربری‌ها در محمودیه اظهارداشت: برای ما هنوز مستندات قابل قبولی در مورد اینکه این منطقه روستا نیست ارائه نشده ولی مرجع قابل قبول در این زمینه وزارت کشور است.

وی بیان داشت: پرونده محمودیه در حال رسیدگی مجدد است و درخواست رسیدگی مجدد آن را دادستان کل برای معاونت قضایی ارسال کرده و امیدواریم با موافقت آنها پرونده به مسیر اصلی بازگردد.

افشار بیان داشت: البته از ساخت و سازهای جدید در محمودیه با جدیت مقابله می‌شود و هرگونه ساخت و سازی در این منطقه تخریب خواهد شد.

وی در زمینه قانون جدید تغییر کاربری در مجلس اظهارداشت: نکته مهم در این قانون جرم‌انگاری در زمین‌خواری است و زمین‌خواری از مصادیق جرم به شمار می‌رود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در مورد تغییر کاربری در منطقه پردیسان اظهارداشت: تغییر کاربری‌های غیر مجاز در منطقه پردیسان اصلاً اجرایی نشد و جلوی آن گرفته شد.

وی در مورد سرمایه‌های مردم نیز که صرف خرید زمین شده بود، اظهارداشت: کسانی که این پول‌ها را از مردم گرفته‌اند باید در مقابل آنها پاسخگو باشند.

افشار تصریح کرد: نظارت بر واگذاری اراضی یکی دیگر از اقدامات سازمان بوده است.

افشار تصریح کرد: پس از انقلاب زمین‌های مختلفی برای اجرای طرح‌های مختلف واگذار شده که دولت فعلی با یک همت جدی مخصوصاً با بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در صدد نظارت بر این واگذاری‌ها بوده است.

*قرارداد ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های واگذاری کشاورزی فسخ می‌شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور در سال‌های ۹۳ و ۹۴ یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی که برای اجرای طرح‌های مختلف پس از انقلاب واگذار شده بود نظارت کردیم که از این میزان ۴۰ هزار هکتار هنوز هیچگونه طرحی در آن به اجرا در نیامده بود.

وی بیان داشت: بنابراین به آنها اخطار داده شد و قراردادها در مرحله فسخ است که ۸ هزار هکتار نیز فسخ شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: پرونده این ۸ هزار هکتار در مرحله‌ای است که هزینه‌ای که آنها متقبل شده‌اند را به آنها بازگردانیم.

وی بیان داشت: البته بخشی از این اراضی دیگر قابل واگذاری مجدد نیست و باید به اراضی دولتی سپرده شود اما بخشی از اراضی که طرح‌ها هنوز در آن نیمه کاره است در صورتی که طرح مناسبی در زمینه صنعت، کشاورزی و یا … ارائه شود این زمین‌ها برای آن طرح‌ها واگذار می‌شود.

وی بیان داشت: در هر صورت حتی‌الامکان آن بخش‌هایی که قابل بازگشت به طبیعت هستند، باید بازگردانده شود.

* رفع تداخل مالکیت افراد با دولت پس از ۵۰ سال

افشار به اشاره به اینکه تداخل مالکیت بین مردم و دولت در اراضی مشکلات قابل توجهی را ایجاد کرده است، گفت: مالکیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به علت وجود برخی تداخلات مشخص نیست که با همکاری مجلس، مالکیت این اراضی در دست بررسی و تعیین تکلیف است.

وی با اشاره به اینکه اسناد مالکیت این اراضی در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است اظهار داشت: افرادی که اسناد مربوط به زمان اصلاحات اراضی را در اختیار دارند، با ارائه آن به سازمان امور اراضی می‌توانند روند تعیین تکلیف مالکیتشان را پیگیری کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: بنابراین پس از بررسی این اسناد و مدارک، بعد از گذشت ۵۰ سال برای این اراضی سند مالکیت صادر خواهد شد.

* آیین نامه اجرایی جلوگیری از خرد شدن اراضی کشور تصویب می‌شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: آیین نامه اجرایی جلوگیری از خرد شدن اراضی کشور در دولت تصویب می‌شود که براساس آن اراضی کشور امکان تفکیک و خرد شدن ندارند و افراد چه به صورت ارثی و غیر ارثی نمی‌توانند زمین‌هایشان را تفکیک کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: رویکرد دولت این است تا برای جلوگیری از خرد شدن اراضی مشوق‌های مختلفی از جمله مشوق بیمه‌ای، تسهیلاتی و خدمات حقوقی به مالکان ارائه کند.

وی با بیان اینکه با توجه به آیین نامه از این به بعد خانواده‌ها بهتر است در صورتی که زمینی در اختیار دارند که به آنها ارث رسیده، این زمین را در قالب شرکت سهامی خانوادگی استفاده کنند.

وی افزود: زمین‌های مشاعی که در سال‌های بعد از انقلاب به صورت هیأت‌های ۷ نفره به افراد واگذار شده حدود ۱۰۰ هزار هکتار بوده و قرار است این اراضی به صورت یکپارچه به تعاونی‌های تولید کشاورزی تبدیل شود.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت منطقه گردنه حیران تصریح کرد: در این منطقه ۳۵۰ واحد غیرمجاز ساخته شده بود که بیش از ۱۰۰ واحد آن غیرمجاز تشخیص داده شد که خارج از طرح هادی بود و تاکنون ۲۵ واحد آن تخریب شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور میزان تغییر کاربری غیرمجاز را در روستای زیاران گیلان بیشتر از گردنه حیران عنوان کرد و گفت: ۱۰۰۰ واحد غیرمجاز در این منطقه ساخته شده است.

افشار با اشاره به اینکه اجرای طرح هادی ۳۰ هزار از روستاهای کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهارداشت: اکثر روستاهای کشور به ویژه در شمال و استانهای تهران و کرج با مشکل تغییر کاربری غیر مجاز اراضی مواجه هستند.

وی افزود: ضوابط جدیدی برای اجرای طرح هادی با رویکرد توسعه روستاها در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه از گذشته ویلاسازی‌ها رو به گسترش بوده و عرصه زندگی را برای روستائیان تنگ کرده است، گفت: در تغییرات جدید طرح هادی، مواردی که قصد تغییر کاربری اراضی کشاورزی را دارند اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ساخت و سازها خارج از محیط شهر و روستا انجام می‌شود، گفت: برای تعدادی از آنها حتی یک پرونده هم تشکیل نشده است.

وی گفت: تاکنون ۲۵۰ گشت و یگان حفاظتی مستقر کرده‌ایم که از آغاز اجرای طرح گشت سازمان اراضی و راه‌اندازی سامانه ارتباط مردمی بیش از ۵ هزار گزارش مردمی برای پیگیری به ما ارسال شده است.

افشار افزود: مجموعه اطلاعات کاداستر موجب پایش دقیق می‌شود که تا به امروز ۵ میلیون هکتار از آن انجام شده و ۱۳ میلیون هکتار دیگر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی کشاورزی فاقد سند است، گفت: اقدام دیگر سازمان بعد از کاداستر سنددار کردن اراضی کشاورزی است.

وی گفت: در پدیده شاندیز زمین‌ها به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده‌اند اما از آنجا که مصوبه‌ای از شورای عالی شهرسازی برای اجرا داشته‌اند امکان تطبیق آن با قوانین و مقررات وجود دارد ولی لازم است سیر قانونی آن طی شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: در حال حاضر ۳۰ هکتار از ۴۵ هکتار اراضی پدیده شاندیز با انجام یک سری اصلاحات تکمیل می‌شود اما ۱۵ هکتار دیگر دارای فضای سبز تبدیل شود.