ساخت گلخانه در ایران با سازه های جدید به کمک یونیدو

در نشستی با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و الساندرو آمادیو، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران، بر همکاری یونیدو در تقویت گلخانه‌ها تاکید شد.  به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، محمد علی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست، از تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان خط اعتباری […]

در نشستی با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و الساندرو آمادیو، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران، بر همکاری یونیدو در تقویت گلخانه‌ها تاکید شد.

 به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، محمد علی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست، از تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای ساماندهی گلخانه‌های کشور خبر داد.

وی با بیان این که در حال حاضر ۲ هزار گلخانه چوبی در ایران وجود دارد، گفت: از آنجا که امکانات کشت، داشت و برداشت در گلخانه‌های چوبی ضعیف است، بنابراین ما به دنبال سازوکاری هستیم که بتوانیم با همکاری یونیدو با سازه های سبک و ارزان قیمت، وضعیت این گلخانه‌ها را بهبود بخشیم.

طهماسبی بر لزوم توجه بر طراحی سازه‌های گلخانه‌های کشور تاکید و تصریح کرد: طرح‌های گلخانه‌ای خارجی با اقلیم کشور ما سازگار نیست، بنابراین گروهی از متخصصان خارجی برای طراحی سازه، فرم، پوشش گلخانه‌ها و حتی سیستم‌های سرمایش و گرمایش، تهویه، سیستم کشت، سیستم آبیاری و … در نظر گرفته شده است تا با وضع موجود بتوانیم گلخانه‌ها را ساماندهی کنیم.

وی با بیان این که کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده و برنامه‌ریزی در زمینه آمایش سرزمین در مناطق رویشی انجام شده است، اظهار داشت: در حال حاضر انتخاب تکنولوژی مناسب برای ساخت گلخانه‌ها برای ما مهم است که از سازمان یونیدو می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که شرایط اقلیمی، کاهش منابع آبی و کاهش کیفیت محصولات باعث تغییر در سیاست‌های تولید سبزی و صیفی شده است، گفت: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب و … برنامه‌های وسیعی برای گسترش گلخانه‌ها دارد.

وی با اعلام آمادگی در خصوص اجرای طرح‌های گلخانه ای خاطرنشان ساخت: سازمان عمران کرمان به عنوان یک شرکت خصوصی از طریق فاینانس از چین در نظر دارد یک هزار هکتار از اراضی خود را برای تولید گیاهان زینتی و سبزی و صیفی برای صادرات به دیگر کشورها اختصاص دهد که در راستای گسترش گلخانه‌ها، ما نیز آماده همکاری با این طرح‌ها هستیم.

این مقام مسوول، با بیان به این که حدود ۱۷ میلیون تن محصولات باغبانی در ایران تولید می شود، خاطرنشان ساخت: ضعف اساسی ما در صنایع تبدیلی و تکمیلی است به طوری که در گذشته با سازمان‌های بین‌المللی تخصصی در مورد خرما و چای کار کرده‌ایم، اما موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.

وی افزود: برنامه‌های جدیدی که در کشور اعمال می‌شود در جهت افزایش تراز تجاری به خصوص محصولات باغبانی است به طوری که به دنبال آن هستیم که ارزش افزوده محصولات باغبانی را از طریق صنایع بسته‌بندی بالا ببریم.

طهماسبی یادآور شد: برای مثال در محصول خرما با توجه به تولید یک میلیون تن خرما و صادرات ۱۳۰ هزار تن خرما در وضعیت مطلوب در کشور، با راه اندازی صنایع تبدیلی در خصوص این محصول، می‌توانیم قند تولید کنیم که هم در کشور مورد استفاده قرار گیرد و هم به خارج از کشور صادر شود.

به گفته وی، در محصولاتی همچون پسته، زعفران، گیاهان دارویی و انار نیز مزیت هایی در کشور وجود دارد که باید از این مزیت‌ها استفاده کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، ساماندهی اراضی شیبدار کشور را از دیگر طرح‌های ابلاغ شده در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: ساماندهی اراضی شیبدار کشور چه از لحاظ زیست محیطی و چه از لحاظ درآمدزایی برای جوامع روستایی و صادرات می‌تواند به ما کمک کند.

وی ادامه داد: بر این اساس، گونه‌های درختی همچون گل محمدی، بادام و انگور سازگار با محیط در نظر گرفته شده است که بتوانیم علاوه بر بازار فروش، صنایع تبدیلی و تکمیلی آن را نیز فراهم کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید و کیفیت محصولات کشاورزی را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی خواند و یادآور شد: در این راستا بر روی محصولاتی همچون زعفران در خراسان با همکاری یونیدو و سازمان جهاد کشاورزی استان از تولید تا مصرف کار کرده‌ایم.

وی ضمن تشکر از همکاری یونیدو در پروژه خراسان، بر همکاری بیشتر یونیدو در پروژه‌های مختلف تاکید کرد و خواستار بررسی عملکرد پایلوت‌ها و آسیب‌شناسی آنها و سعی در رفع این مشکلات با کمک جهاد کشاورزی استان‌ها شد تا کشاورزان به باور بهتری از یونیدو دست یابند.

تاکید بر ساخت گلخانه ها به صورت پایلوت

در این نشست الساندرا آمادیو، نماینده یونیدو در ایران، با تجربه ۱۲ ساله در خصوص ساخت گلخانه‌ها در کشورهای مختلف، در خصوص گلخانه‌ها و تولیدات باغبانی حفاظت شده در ایران گفت: ایران در خصوص گلخانه‌ها در مراحل اولیه قرار دارد، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در ایران در مورد اقلیم، منابع انسانی و … در مناطق مختلف می‌توان روند پیشرفت در این زمینه را پیش بینی کرد.

وی افزود: در بازدید از مناطقی مانند جیرفت و یزد به این نتیجه رسیدیم که نبود دانش، مشکل اصلی در گلخانه‌های ایران چه در زمینه ساخت گلخانه‌ها و چه در تولید محصولات گلخانه‌ای است، بنابراین برای کمک به ساخت گلخانه‌ها، باید بر روی کل زنجیره کار شود.

آمادیو با اشاره به اهمیت بحث طراحی گلخانه‌ها، خواستار بازدید گروهی از متخصصان ایرانی از پروژه موفق گلخانه‌ای در کشور مغرب شد.

وی با تاکید بر توانمندی‌های موجود در ایران، پیشنهاد کرد در مناطقی از ایران در خصوص ساخت گلخانه‌ها، پروژه‌های پایلوت با بهترین فناوری‌ها طراحی شود.

نماینده یونیدو در ایران، همکاری یونیدو با جهاد کشاورزی خراسان رضوی و بانک کشاورزی در مورد محصول زعفران در مشهد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تمرکز این محصول، باید بازارهای جدیدی برای زعفران ایجاد شود تا علاوه بر مصرف خوراکی و سنتی آن، در مصارف دارویی، مواد آرایشی و … نیز از این محصول استفاده شود.

وی افزود: بازار سنتی زعفران، بازار کوچکی است زیرا عرضه این محصول زیاد و تقاضا کم است که باعث افت قیمت می‌شود، بنابراین ما به دنبال روش‌های جدید برای استفاده از زعفران هستیم.