ساخت و ساز بدون مجوز در زمین‌ کشاورزی ممنوع است

سازمان امور اراضی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به فعالیت سودجویان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی به‌ویژه در روزهای آغازین سال نو، ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی بدون مجوز ممنوع است.

agripress0043به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری فارس سازمان امور اراضی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به فعالیت سودجویان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی به‌ویژه در روزهای آغازین سال نو، ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی بدون مجوز ممنوع است.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به افزایش فعالیت سودجویان و دلالان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی و افزایش تغییر کاربری اراضی به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی، لازم است مردم شریف کشورمان به موارد ذیل توجه کنند:

با توجه به افزایش فعالیت سودجویان و دلالان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی و افزایش ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی به‌ویژه در ایام نوروز، مردم ضمن حفظ هوشیاری، آگاه باشند، بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون برخورد خواهد شد.
احداث گلخانه، دامداری، مرغداری، استخر پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها نیازمند دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان است.
صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و دیگر مسئولان، مشروط به اخذ نظر سازمان جهاد کشاورزی استان ذی‌ربط است و متخلفان برای اعمال قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.
گواهی‌ صادره مبنی بر احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زراعی و باغی توسط شورای اسلامی محل یا سایر دستگاه ها وجاهت قانونی ندارد و مانع از برخورد با متخلفان نخواهد شد.
واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن در خارج از محدوده شهرها منوط به کسب مجوز از سازمان جهاد کشاورزی است.
تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی به پرداخت جزای نقدی و قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.
از مردم به‌ویژه روستاییان سختکوش و پرتلاش درخواست می‌شود، اگر قصد احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زارعی و باغی خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، مجوز لازم را از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دریافت کنند.
در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق سامانه پیام کوتاه سازمان امور اراضی به شماره ۳۰۰۰۵۷۲۱ گزارش کنند، یا به واحدهای کشیک ادارات اراضی مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محل وقوع تغییر کاربری اطلاع دهند.