زمین‌خواران در شهر آفتاب فعال شدند

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه “شهر آفتاب” شهر نیست و در واقع یک طرح ویژه است گفت: تمام قوانین حفظ و مقررات زمین در آن منطقه حاکمیت دارد اما اخیرا گزارشاتی مبنی بر تغییر کاربری اراضی در آنجا به دست ما رسیده است.

agripress0240به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری تسنیم، قباد افشار امروز یکشنبه در نشست مشترک مدیران جهاد کشاورزی استان تهران و سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: در استان تهران در شهرهایی نظیر دماوند، شهریار، شمیران، مواجه با هزاران ساخت و ساز غیر مجاز هستیم که در گذشته و در زمان خود با آن برخورد نشده است.

وی در ادامه افزود: اگر کشاورزی قصد توسعه فعالیت‌های خود یا ایجاد گلخانه دارد باید به وی کمک شود و حتی تسهیلات مورد نیاز در اختیار وی قرار گیرد. اما اگر فردی قرار است که در اراضی ویلاسازی کرده یا آن را قطعه‌بندی کند و بفروشد باید با آن برخورد شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: مسئولان سازمان امور اراضی در استان‌های مختلف باید سعی کنند تا با دستگاه‌های مرتبط دیگر هماهنگ عمل کرده و آنها را برای مدیریت زمین و تولید در بخش کشاورزی با خود همسو کنند.

افشار تصریح کرد: برای ایجاد گلخانه در اراضی کشاورزی باید به نحوی به کشاورز سهل گرفته شود که دیگر به غیر از پروانه جهاد کشاورزی نیاز به پروانه دیگری برای احداث این بنا نداشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت تغییر کاربری اراضی در برخی مناطق شمالی کشور گفت: زمانی که بنده از شمال به سمت تهران حرکت می‌کنم ساخت و سازهای غیرمجاز را در روستای سعیدآباد مشاهده می‌کنم که ساخت و سازهای انجام شده در مقایسه با گذشته ۲۰ برابر شده است و سالانه ۱۰ درصد به آن اضافه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت ضریب حفاظتی اراضی کشور گفت: امروزه ۷۰ تا ۸۰ درصد ساخت و سازها شناسایی کرده و برای آن پرونده تشکیل می‌دهیم که امیدواریم این رقم را به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد برسانیم.

افشار با بیان اینکه امسال وضعیت سازمان امور اراضی کشور از لحاظ بودجه‌ای مناسب است و باید کارهای بیشتری در این سازمان انجام شود، گفت: از مسئولان جهاد کشاورزی استان تهران به عنوان استانی پیش‌رو انتظار می‌رود که میزان ضریب حفاظت از اراضی خود را به صددرصد برسانند.

وی افزود: ضریب حفاظتی اراضی کل کشور اکنون ۶۵ درصد است که مطمئنا این رقم در تهران بیشتر است و به عنوان یک سازمان پیش‌رو انتظار می‌رود که در سال جاری این رقم به ۹۰ درصد برسد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه در استان تهران برنامه‌ریزی برای تبدیل اراضی شیبدار به باغات وجود دارد گفت: اراضی شیبدار زیادی در استان تهران وجود دارد که بخشی از آنها سابقه تداخلی یا اراضی ملی دارد که اگر آنها به باغ تبدیل شود علاوه بر تبدیل محصول به سلامت هوای تهران نیز کمک شایانی می‌کند.

افشار در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه “شهر آفتاب” شهر نیست و در واقع طرح ویژه است، گفت: در این مکان تمام قوانین حفظ و مقررات حقوق زمین حاکمیت دارد.

وی اضافه کرد: مسئولین این طرح نیز خود به سازمان امور اراضی آمده و اعلام کرده‌اند که در این منطقه تغییر کاربری ایجاد می‌شود و شما بروید با آن برخورد کنید.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پایان سخنانش گفت: به زودی جلسه‌ای با مسئولان شهر آفتاب خواهیم داشت. همچنین بازدیدی نیز از این منطقه به عمل می‌آوریم تا مسائل آن را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

بنابراین گزارش در خلال صحبت‌های قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور یکی از مدیران استانی اظهار داشت: در منطقه شهر آفتاب متاسفانه برخی افراد با توسعه طرح‌های کشاورزی برخورد می‌کنند تا این فعالیت در منطقه توسعه نیابد.

وی اضافه کرد: به نظر بنده این اقدامات برای این است که قیمت زمین در این منطقه کاهش یابد تا در آینده بتوانند زمین‌ها را به ارزش کمتری خریداری کنند.