روند کاهشی صادرات غیرنفتی همچنان ادامه دارد

وزارت صنعت امیدوار است که با لغو تحریم‌ها به هدفگذاری صادراتی خود برسد. لازم به ذکر است که طبق روند توافقنامه وین و متن برجام و گفته مذاکره کنندگان ۶ ماه طول می کشد تا تحریم‌ها برداشته شود. بنابراین به نظر می‌رسد دست یافتن به وعده ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی با این روند تجاری، درو از دسترس باشد.

به گزارش اگری پرس به نقل از سرویس صنعت، معدن و تجارت عیارآنلاین، آمار تجارت ۴ ماهه سال ۹۴ منتشر شد. طبق اعلام گمرک، حجم تجارت خارجی ایران در ۴ ماهه اول سال به  ۲۷٫۸۳۷میلیون دلار رسید که از این میزان ۱۴٫۰۱۵ میلیون دلار کالا به سایر کشورها صادر و در مقابل  ۱۳٫۸۲۲ میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که در مقایسه با سال گذشته از حیث ارزش دلاری میزان صادرات و واردات به ترتیب به اندازه ۱۵ و ۲۰ درصد کاهش داشته است. این آمار همچنین نشان دهنده تراز مثبت حدود ۰٫۲ میلیارد دلاری در این مدت است که البته نسبت به دوره سه ماهه ۹۴ تا حدود ۰٫۳ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد که حاکی از صعودی بودن واردات و کاهشی بودن صادرات طی چهار ماهه منتهی به تیر ماه است.

تجارت۱

اقلام عمده وارداتی واردات حاکی از این است که رتبه‌های نخست واردات کشورمان در این مدت به «ذرت» و «برنج»، « کنجاله سویا»، « ماشین‌آلات و دستگاه‌ها» و « قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل » اختصاص دارد.

۵قلم کالای عمده واردات در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۴

وارات۱

همچنین به ترتیب پنج کشور «چین»، «امارات متحده عربی»، «جمهوری کره»، «ترکیه» و «هند» عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هستند. که حدود ۷۰ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند. اگرچه صادرات چین، امارت، ترکیه و هند به ایران در این مدت با کاهش چشمگیری همراه بوده اما همچنان افزایش صادرات کره جنوبی به ایران ادامه دارد. نکته قابل توجه افت به ترتیب ۱۰ درصدی و ۲ درصدی صادرات چین و ترکیه (بستن قرار‌داد تجارت ترجیحی) به ایران بوده است.

اقلام عمده صادرشده، همچنان افزایش صادرات محصولات پتروشیمی را تایید می‌کند، «گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع‌شده»، «پروپان مایع شده» و «قیر نفت» سه محصول عمده صادراتی هستند.

تجارت۲

البته جدول بالا نشان می‌دهد که صادرکنندگان ایرانی همچنان به صادرات مواد خام علاقه‌مندند و کالاهای ساخته‌شده سهم کمتری را همچون سال‌های پیش به خود اختصاص داده است. کاهش حدود ۱۵درصدی صادرات و نیز تغییرنکردن صدر جدول  صادراتی درحالی اتفاق افتاده که در سال ۹۴ یکی از مهمترینوعده‌ها و اهداف وزارت صنعت توسعه صادرات غیر نفتی اعلام شده است.

عمده ترین خریداران کالاهای ایرانی به ترتیب «چین»، «عراق»، «امارات»، «هند» و «افغانستان» بودند. همچنین بیشترین افزایش صادرات در بهار امسال به کشور امارات متحده عربی و هند اختصاص دارد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی در تجارت فرامرزی جمهوری اسلامی ایران سهم بسیار بالایی دارند.

 تجارت۳

وزارت صنعت امیدوار است که با لغو تحریم‌ها به هدفگذاری صادراتی خود برسد. لازم به ذکر است که طبق روند توافقنامه وین و متن برجام و گفته مذاکره کنندگان ۶ ماه طول می کشد تا تحریم‌ها برداشته شود. بنابراین به نظر می‌رسد دست یافتن به وعده ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی با این روند تجاری، درو از دسترس باشد.

نگاهی به کارنامه تجارت خارجی ایران در ماه ها و حتی سال های گذشته بیانگر این است که کالاهای اساسی همچون گندم در صدر واردات کشور قرار داشته اند. با توجه به این موضوع و نیز کاهش هزینه های لغو تحریم ها که می‌تواند روند فوق را شدت بخشد، هم اینک این نگرانی ایجاد شده است که آیا در پساتحریم، کشور به سوی واردات بیشتر این کالاها پیش خواهد رفت یا خیر؟