روستاها باید مراکز تولیدی باشند

بانوی پژوهشگر کشاورزی با بیان این که کشاورزی نوین محور اقتصاد مقاومتی است، گفت: تامین امنیتی غذایی کشور بسیار با اهمیت است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، بانوی کشاورز با بیان این که کشاورزی نوین محور اقتصاد مقاومتی است، افزود: تامین امنیتی غذایی کشور بسیار با اهمیت بوده و از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی است، اما بیشترین میزان واردات کشور ایران با ظرفیت‌ها و سرمایه ملی فراوان مربوط به مواد غذایی است و نکته قابل تامل واردات مواد خام و غذایی از کشورهایی که یک سوم وسعت و منابع ایران را ندارند انجام می‌شود.

سیما راغبیان از بانوان پژوهشگر و فعال اقتصاد است که به عرصه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده است.

وی علاوه بر انجام پژوهش‌ها و آزمایشات متعدد علمی در بخش کشاورزی چند سالی است به پرورش زعفران پرداخته است علاوه بر این تحصیل و اشتغال به کشاورزی او را به سمت تحصیل در رشته علوم قرآنی نیز سوق داده است.

وی مقطع کارشناسی را در رشته گیاه پژشکی به پایان رسانده و سپس در رشته زراعت عمومی و اصلاح نباتات در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داده و پس از مدتی به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآنی پرداخته است.

وی اکنون از مدرسان دانشگاه بوده و در کنار تحصیل و تحقیقات گسترده خود به کشاورزی نیز مشغول است و در جدیدترین تحقیقات خود به بررسی نقش محوری کشاورزی در اقتصاد مقاومتی با رویکرد قرانی پرداخته است.

این تولیدکننده با تاکید بر اهیمت و نقش مطالعات علمی در کشاورزی گفت: استان یزد یک استان کم آب است که به علت خشک سالی‌های متوالی که در چندین سال گذشته وجود داشته روستاییان به شهرها مهاجرت کرده و زمین‌های زیادی بلا استفاده باقی مانده است. هر چند کشت گیاهان در استان یزد محدود شده اما آب و هوای یزد برای کشت تعداد زیادی از گیاهان کم آب خواه مناسب است.

راغبیان با بیان این که زعفران یک گیاه کم آب خواه است ادامه داد: از سال ۸۹ بواسطه پروژه کارشناسی ارشد دانشگاه، تحقیقات و کشت زعفران را در مقیاس کوچک بر روی یک زمین ۱۰۰ متری شروع کردم.

بر اساس آزمایشات متعددی که انجام شد دما مناسب و شرایط لازم ویژه برای کشت زعفران را در منطقه به دست آوردم.

وی با اشاره به مزیت‌های روستاهای استان یزد برای کشت زعفران گفت: بر اساس آزمایشات متعددی که صورت گرفت متوجه شدم بهترین آب و زمین برای کشت زعفران را روستای سانیج دارد و بهترین و بیشترین بهره‌برداری را در آن روستا داشتم.

راغبیان با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی شدن روستاها اظهار داشت: علاوه بر روستای سانیج در روستا هنزا از توابع شهرستان مهریز که تعداد زیادی از جمعیت آن مهاجرت کرده‌اند؛ نیز زعفران پرورش می‌دهم و قابل توجه است که در این روستا هیچ کسی تا به حال زعفران کشت نکرده است و این درحالی است که شرایط مساعدی برای کشت زعفران در این روستا وجود دارد.

وی با بیان این که کشت زعفران درآمد خوبی دارد؛ ادامه داد: هرچند کشت زعفران در سال نخست زحمت دارد، اما پس از سال نخست تا شش الی هفت سال زمین آن دست نمی‌خورد و می‌توان از آن برداشت داشت و درآمد کسب کرد.

همچنین علاوه بر فروش زعفران می‌توان هر ساله درآمد خوبی از فروش پیاز زعفران داشت.

راغبیان در مورد کشت زعفران گفت: از بهترین کارها برای بانوان خانه‌دار چیدن گل‌های زعفران و جدا کردن سرگل است زیرا این کار‌ها از حوصله آقایان خارج است و از طرفی نمی‌توان این کار را به صورت مکانیزه انجام داد از این رو هر سال در موقع برداشت، این کارها را به بانوان می‌سپارم.

کیفیت برتر زعفران استان یزد

این بانوی پژوهش‌گر با اشاره به آزمایشات و تحقیقات متعددی که انجام داده است گفت: براساس آزمایش‌هایی که شخصاً انجام داده‌ام به این نتیجه دست یافتم که زعفران یزد نسبت به زعفران سایر مناطق کشور از نظر کیفیت، رنگ و بو بهتر است و این نشان دهنده آن است که می‌توان بر روی کشت زعفران در استان سرمایه‌گذاری کرد و نتیجه مطلوبی کسب کرد.

قاچاق پیاز زعفران به افغانستان

راغبیان با تاکید بر اهمیت بازاریابی در کشت زعفران افزود: در چند سال گذشته میزان تولید زعفران افزایش داشته و حتی کشورهایی چون افغانستان که شرایط بسیار مساعدی برای کشت زعفران دارد، تولید این محصول شروع شده است و قابل ذکر است مقدار قابل توجهی از پیاز زعفران هر ساله به کشور افغانستان قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به عدم برندسازی و بسته‌بندی مناسب زعفران در ایران تصریح کرد: ایران بیشترین تولید کننده زعفران در جهان است و این در حالی است که اسپانیا بیشترین میزان صادرات را دارد.

در واقع ایران زعفران تولیدی خود را به کشور اسپانیا صادر می‌کند و در آنجا بسته بندی شده و زعفران در بسته‌بندی با برندهای معروف اسپانیایی به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

راغبیان راهکار موثر و مناسب برای بهره‌برداری بهتر از مزیت کشت زعفران در کشور را مدیریت توام با فکر دانست و افزود: لازم است نیازهای بازار سنجیده و بازاریابی لازم انجام شود و در کنار این موارد برندسازی و بسته‌بندی‌های استاندارد مورد تایید بازارهای جهانی محصول زعفران ایران به بازارهای جهانی عرضه شود.

کشاورزی نوین محور اقتصاد مقاومتی است

وی با بیان این که کشاورزی نوین محور اقتصاد مقاومتی است افزود: تامین امنیتی غذایی کشور بسیار با اهمیت بوده و از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی است اما بیشترین میزان واردات کشور ایران با ظرفیت‌ها و سرمایه ملی فراوان مربوط به مواد غذایی است و نکته قابل تامل واردات مواد خام و غذایی از کشورهایی که یک سوم وسعت و منابع ایران را ندارند انجام می‌شود.

راغبیان در این رابطه افزود: استفاده از ظرفیت‌های کشور در جهت خودکفایی نیاز به مدیریت و سیاست قوی دارد که متاسفانه اهمال کاری می‌شود و با توجه به منابع غنی و گستره کشور همچنان به واردات مواد غذایی وابسته هستیم.

این طلبه اظهار داشت: پدیده‌ای و معضلی که در روستاهای استان دیده می‌شود؛ تخریب و نابودی باغ‌ها و رودخانه‌ها برای ساخت خانه‌های ویلایی با چاه های عمیق است و ادامه این روند آینده خوبی برای روستاها نخواهد گذاشت. اگر این ساخت و سازها با مجوز انجام می‌شود چه کسی این مجوزها را صادر کرده و اگر بدون مجوز است، چرا هیچ برخوردی با این معضل نمی‌شود.

راغبیان در مورد ورود جوانان و دانش آموختگان رشته کشاورزی به عرصه کشاورزی و عمل گفت: لازم است دانشجویان این رشته بیل دست بگیرند و در عمل اطلاعات علمی خود را عملیاتی کنند. در واقع باید اطلاعات علمی با تجربه توأم شود و در این زمان است که کشاورزان نیز به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

روستاها باید مراکز تولیدی باشند/ بیشترین زحمت و کمترین سود

وی با اشاره به افزایش امکانات در روستاها گفت: امکانات متعددی به روستاها آورده شده اما میزان تولید در روستاها کاهش یافته است. این در حالی است که روستا باید مرکز تولید باشد، پرورش دام، طیور، باغداری و گلخانه از جمله کارهایی است که می‌توان در روستاها انجام داد.

این مدرس دانشگاه با بیان این که روستایی بودن باید افتخار ما باشد افزود: دانشجویان و جوانان باید ظرفیت‌ها و مزیت‌های روستاهای منطقه خود را بشناسند، فکر کنند و کارهای تولیدی راه بیاندازند. پیامبر (ص) در حدیثی به بوسه زدن بر دست کشاورز افتخار می‌کند، اما امروزه کشاورزان چنین جایگاهی در جامعه ندارند.

راغبیان با اشاره به عدم حمایت موثر از کشاورزان گفت: حمایت منحصر به دادن تسهیلات و وام نمی‌شود. حذف واسطه‌ها و دلالان این بخش بهترین حمایت از کشاورزان است. بیشترین سود در بخش کشاورزی نصیب دلالان می‌شود درحالی که بیشترین زحمت را کشاورزان می‌کشند. کشاورزان باید از ثروتمندترین افراد جامعه باشند، ولی در جامعه امروز از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند.