روزهای خوش برای باغداران و تولید بی‌سابقه مرکبات

باغ‌های مازندران پس از گذراندن شب‌های سرد زمستان سال ۱۳۹۲ که برای آنها افت محصول و خسارت را در پی داشت، حالا روزهای خوش را می‌بینند، چرا که به گفته مسئولان وزارت کشاورزی و باغداران، تولید مرکبات نسبت به ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده لذا واردات همچنان ممنوع می‌ماند.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایسنا، باغداران مازندران در پی سرمای بی‌سابقه زمستان سال ۱۳۹۲ با شکسته‌شدن درختان، آسیب دیدن باغات و کاهش تولید مواجه شدند که همین اتفاق بهانه‌ای به دست وارد‌کنندگانی داد که سال‌هاست در پی ممنوعیت میوه در کمین چنین فرصتی نشسته بودند تا بتوانند دوباره میوه‌های خارجی را به ایران وارد کنند.

دعوای پرتقالی بین وزارت کشاورزی و وارد‌کنندگان

همین شد که سال گذشته دعوای پرتقالی بین وزارت جهاد کشاورزی و برخی وارد‌کنندگان و بازاریان میوه درگرفت، چراکه برخی از کارشناسان معتقد بودند به دلیل سرمای بی‌سابقه با کمبود پرتقال و مرکبات مواجه می‌شویم و به واردات نیازمندیم و این در حالی بود که وزارت جهاد کشاورزی همچنان به تولید حدود دو میلیون تنی پرتقال اشاره می‌کرد و تاکید داشت که برای تامین میوه شب عید و حتی پس از ایام تعطیلات نوروز هیچ نیازی به واردات نداریم.

البته وارد‌کنندگان، وزارت جهاد کشاورزی و قانون را دور زدند و به نام واردات پیله‌وری، بازار میوه کشور را مملو از پرتقال‌های مصری، نارنگی پاکستانی و دیگر میوه‌های خارجی کردند که البته وزارت جهاد کشاورزی علیه آنها اعلام جرم کرد و در پی محدودیت این واردات، تفاهم‌های بسیاری با دستگاه‌های ذیربط از جمله استانداران استان‌های مرزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره ترتیب داد.

ممنوعیت واردات مرکبات و برخورد با قاچاق‌چیان

امسال به گفته بسیاری از کارشناسان، باغداران و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تولید انواع مرکبات در کشور به ویژه در استان‌های شمالی افزایش بی‌سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته است، چرا که به گفته ابوالقاسم حسن‌پور – مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی – با توجه به افزایش دو برابری تولید انواع مرکبات که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، اجازه هیچ‌گونه وارداتی داده نمی‌شود و برای برخورد با قاچاق آن نیز تفاهم‌هایی با دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.

وی در این باره اظهار کرد که با توجه به شرایط تولید در سال جاری هیچ نیازی به واردات مرکبات نداریم و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه اجازه وارد شدن این محصولات به کشور را نمی‌دهد. همچنین برای جلوگیری از قاچاق، مکاتبات و تفاهم‌هایی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استانداری‌های استان‌های مرزی صورت گرفته تا بیش از پیش جلوی قاچاق میوه به کشور گرفته شود و برای واردات پیله‌وری نیز که قوانین خود را دارد براساس ماده ۴۵ بند «ب» برنامه پنجم توسعه باید با نظر وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

افزایش تولید مرکبات و برنامه‌ریزی برای صادرات

باغ مرکبات

البته محمدعلی طهماسبی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – نیز معتقد است که ایران هفتمین تولیدکننده مرکبات جهان بوده و سالانه حدود چهار میلیون تن انواع مرکبات تولید می‌کند که امسال نیز با توجه به افزایش تولید، اجازه واردات داده نمی‌شود و به فکر صادرات این محصولات هستیم.

وی در این باره به ایسنا اعلام کرد که امسال در باغ‌های شمال وضعیت خوبی برای تولید انواع مرکبات وجود دارد؛ به گونه‌ای که اگر امسال همه گل‌ها به محصول می‌رسید، نمی‌دانستیم باید از ازدیاد بیش از حد محصول چه کار کنیم و این خود تبدیل به سناریویی می‌شد که تولیدکننده را با مخاطراتی مواجه می‌کرد.

به گفته معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سال گذشته حدود ۲۸۰ هزار هکتار سطح زیرکشت باغ‌های مرکبات کشور بود که میزان تولید انواع مرکبات آبی و دیم در سال گذشته به حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید که امسال مسلما میزان تولید انواع مرکبات در استان‌های شمالی و دیگر مناطق کشور با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.

طهماسبی با بیان اینکه واردکنندگان تنها به سود مقطعی خود می‌اندیشند، معتقد است که گرچه برخی واردکنندگان همواره به دنبال واردات مرکبات به کشور هستند اما وزارت کشاورزی اجازه واردات این محصولات باغی به کشور را نمی‌دهد، چرا که مانند سال گذشته که حدود ۵۰ هزار تن مرکبات به کشورهای مختلف صادر شد باید به فکر صادرات مازاد این محصولات باشیم.

نگرانی از به فروش نرفتن محصول تولید شده

باغ مرکبات

براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا از باغ‌های استان مازندران نیز میزان باردهی باغات علی‌رغم ریزش جزئی شکوفه‌های درختان بر اثر گرمای خرداد‌ماه، نسبت به سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده و حتی برخی باغداران نمی‌دانند با این ازیاد محصول چه کنند و چگونه این همه تولید را برداشت کنند.

به گونه‌ای که سیدمحمود حسینی – یکی از باغداران نمونه استان مازندران – که باغ ۱۵ هکتاری در شهرستان نکاء دارد، اظهار می‌کند طی ۱۸ سال گذشته که به باغداری در این منطقه مشغول شده، امسال آن‌قدر وضعیت تولید خوب است که نگرانیم مبادا محصول تولید شده به فروش نرسد.

به گفته وی ابتدای امسال درختان شکوفه‌های بسیاری داشتند که بر اثر گرمای خرداد‌ماه بخشی از آن ریزش کرد، اما علی‌رغم این اتفاق تولید بسیاری خوبی در زمینه مرکبات خواهیم داشت.

باغدار نمونه‌ای که رکوردار جهانی است

همچنین هوشنگ ملکی، باغدار نمونه‌ای که طی سه سال گذشته رکوردهای جهانی در برداشت پرتقال از باغ ۲۵ هکتاری‌اش دارد، معتقد است امسال تولید مرکبات نسبت به سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده و اگر باغداران با صرف هزینه به‌موقع برای سم‌پاشی، محلول‌پاشی و کود‌پاشی اقدام کنند، میزان تولید آنها افزایش یافته و با زیاد شدن محصول هزینه‌هایشان جبران می‌شود.

این باغدار که براساس ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ رکورد‌های بی‌نظیری در برداشت پرتقال ثبت کرده و موفق به برداشت ۱۴۶ تا حدود ۱۶۰ تن پرتقال شده، می‌گوید علی‌رغم این‌که در ساری نیز منزلی دارد، ترجیح می‌دهد برای حفاظت و رسیدگی از باغ بیشتر اوقاتش را در کنار درختانی که سال‌ها به پای آن زحمت کشیده است، بگذراند.

به گزارش ایسنا، با توجه به میزان تولید انواع مرکبات به ویژه در استان مازندران مجموعه دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حمایت از تولید‌کنندگان و منافع ملی کشور نباید در سال جاری اجازه واردات هیچ میوه‌ای بجز میوه‌هایی مانند موز، آناناس و غیره که مجوز دارند را به کشور بدهند، چرا که در صورت واردات مرکبات مانند سال گذشته نه تنها باغداران از ادامه‌ی تولید بی‌نظیر مایوس می‌شوند بلکه مانند سال‌های ۱۳۸۷ منتظر ورود انواع آفات، امراض و بیماری‌ها که در پی واردات پرتقال مصری صورت گرفت، باشیم.