دلیل تخفیف‌های جذاب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست؟ شائبه کم‌فروشی و افت کیفیت

ارائه تخفیف کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و درنهایت فروش به قیمت پایین تر از قیمت مصرف‌کننده این شائبه را در میان مردم ایجاد کرده است که این فروشگاه‌ها برای عرضه محصولات خود از کیفیت و وزن کالا می‌کاهند.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ فروشگاه‌های های زنجیره‌ای در سال‌های های اخیر رشد چشمگیری در بازار ایران داشته‌اند.تأسیس فروشگاه‌های های زنجیره‌ای ای که در گذشته در اختیار ارگان‌ها  و مؤسسات دولتی و شبه دولتی بود امروز به ورود بخش خصوصی توسعه یافته است و شاهد افزایش تعداد این فروشگاه‌ها به ویژه در شهر تهران هستیم.

بخش قالب خرده‌فروشی فروشی در کشورهای های توسعه‌یافته یافته توسط این فروشگاه‌ها ها صورت می‌گیرد و باعث اصلاح نظام عرضه از طریق حذف واسطه‌های های شده و باعث شده درنهایت نهایت محصولات مورد نیاز مردم  با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم رساندند.

سهم فروشگاه‌های های در بازار خرده‌فروشی کشور به ۱۰ درصد افزایش یافته و در برنامه ششم توسعه نیز باید به ۲۰ درصد برسد اما این شرایط باعث بر هم خوردن تعادل بازار خرده‌فروشی های سنتی شده است و حتی درباره آینده کسب‌وکار و کار آنها نگرانی‌هایی هایی وجود دارد.

در تقابل دو صنف فروشگاه ای زنجیره‌ای ای و فروشگاه‌های های کوچک با توجه به قیمت پایین‌تر فروش این شائبه ایجادشده است که کیفیت محصولات عرضه‌شده در فروشگاه های زنجیره‌ای پایین‌تر است.

یکی از خرده‌فروشان مواد غذایی تهران در این ارتباط به تسنیم گفت: فروشگاه‌های های زنجیره‌ای با توجه به اینکه محصولات خود را به صورت خریدی می‌کنند و در مواردی کل تولید یک کارخانه را می‌خرند از تولیدکننده می‌خواهند که از کیفیت یا وزن کالا بزند تا این محصول با قیمت کمتری عرضه شود در غیر این صورت دلیل دیگری برای ارزن فروختن کالا در این فروشگاه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: به طور مثال کیفیت پودر ماشین لباسشویی که در فروشگاه های زنحیره ای به فروشی می‌رسد با آنچه در بازار مصرف مشاهده می‌شود متفاوت و رقیق تراست.

امیر آزادی یکی از مسئولان فروشگاهای زنجیره ای در گفتگو با تسنیم در این ارتباط اظهار کرد: حجم خرید کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بالا است و همین امر موجب می شود که فروشگاه‌ها از تولیدکنندگان تخفیف‌های مناسب‌تری دریافت کنند؛ در مواردی برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حتی تولید یک کارخانه را پیش‌خرید می‌کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالای خود را با قیمت کمتری خریداری کرده‌اند و به این ترتیب این امکان برای آنها فراهم است که تخفیف‌های بیشتری نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یعنی مردم ارائه دهند.

آزادی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره ای شفافیت مالی بیشتری در مقایسه با سایر فروشگاه‌ها دارند، گفت: این فروشگاه‌ها مالیات خود را به طور معمول پرداخت می‌کنند؛ کالای قاچاق به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ورود نمی‌کند و مشکلات عدم پرداخت بیمه برای پرسنل وجود ندارد ضمن آنکه قوانین کار در فروشگاه های زنجیره ای بطور کامل رعایت می‌شود.

معاون اجرایی یک شرکت فروشگاه  زنجیره ای با تاکید بر اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مقابل فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی مزیت دیگری در کاهش بار ترافیکی شهر دارند تصریح کرد:  بار مورد نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها توسط یک خودرو از شرکت مرکزی تأمین می‌شود اما در خرده فروشی‌های سنتی این بار با بیش از ۱۰ خودرو در روز و توسط شرکت‌های پخش تأمین می‌شود که این امر بر بار ترافیکی شهر می‌افزاید.

وی با بیان اینکه  ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار فروشگاه خرده‌فروشی در اصناف مختلف در کشور پروانه فعالیت دارند گفت: سرانه تعداد خرده‌فروشی‌ها در ایران برای هر ۲۵ نفر یک فروشگاه است که این رقم در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۷۰۰ نفر یک فروشگاه است، که این نشان از وجود تعداد بالای واسط ها در زنجیره تامین در اصناف مختلف است.

آزادی ادامه داد:  با تاسیس و توسعه فروشگاههای زنجیره‌ ای تمامی واسط ها از جمله شرکت های پخش حذف شده و کالا از تولیدکننده بطور مستقیم خریداری شده و به مصرف کننده نهایی عرضه می‌شود.

وی همچنین اشاره داشت که در کشورهای توسعه یافته فروشگاههای زنجیره ای به طور میانگین ۸۵ درصد بازار خرده فروشی را شامل می‌شوند که این عدد در کشور ما کمتر از ۱۵ درصد میباشد.

آزادی گفت: متوسط تخفیف در فروشگاه های زنجیره‌ای حدود ۲۰  درصد است که این تخفیفات در کالاهای دارای قیمت مصرف‌کننده نیز اعمال می‌شود.

امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این باره  اظهار کرد: در کشور مانند ژاپن ۹۰ درصد فروشگاه‌ها به صورت زنجیره‌ای اداره می‌شود و این روند در کشورهای اروپایی ۶۰ تا ۸۰ درصد و در آمریکا ۸۵ درصد و در ایران ۱۰ درصد است.

وی با اشاره سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در فروشگاه های زنجیره ای تصریح کرد: ۷۰ شرکت یا افراد حقیقی در اتحادیه ما عضویت و این اعضا درمجموع ۲ هزا و ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور دارند. ۲۵ هزار نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند و ۱۵ حدود هزار میلیارد تومان گردش مالی سال ۹۵ آنها بوده است.

فخریانگفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بهبود وضعیت معیشت مردم تأثیر گذار هستند و نحوه توزیع کالا در قیمت تمام‌شده کالا بسیار تأثیر گذار و مصلح نظام توزیع است.