دستاوردهای شیلاتی ایران در دوران پس از انقلاب

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور دستاوردهای شیلاتی کشور را در سال‌های پس از انقلاب تشریح کرد. عیسی گلشاهی در گفتگو با مهر در زمینه دستاوردهای شیلاتی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: میزان کل تولید آبزیان در سال ۵۷، ۳۲ هزار و ۴۴۳ تن بوده […]

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور دستاوردهای شیلاتی کشور را در سال‌های پس از انقلاب تشریح کرد.

عیسی گلشاهی در گفتگو با مهر در زمینه دستاوردهای شیلاتی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: میزان کل تولید آبزیان در سال ۵۷، ۳۲ هزار و ۴۴۳ تن بوده که این میزان در سال ۹۲ به ۸۸۴ هزار و ۹۵۷ تن رسیده و با رشدی معادل ۲۶۲۷٫۷ درصد همراه بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۵۷ مصرف سرانه آبزیان در کشور یک کیلوگرم بوده است، گفت: مصرف سرانه در سال ۹۲ به ۸٫۵ کیلوگرم رسیده و ۷۵۰ درصد رشد داشته است.

گلشاهی، درآمد ارزی حاصله از صادرات را در سال ۵۷، ۱۱ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این میزان در سال ۹۲، به ۳۰۴ میلیون دلار رسیده و رشدی معادل ۲۶۶۳٫۶ درصد داشته است.

وی اضافه کرد: در سال ۵۷، ۲۴ هزار و ۳۱۳ مزرعه‌دار و صیاد در حوزه شیلات فعال بودند در حالی‌که تعداد این افراد در سال ۹۲ به ۲۰۸ هزار و ۱۱۶ نفر افزایش یافته است.

گلشاهی با بیان اینکه صید تون ماهیان از ۲۹ هزار تن در سال ۶۷ به ۲۳۹ هزار و ۵۹۳ تن در سال ۹۲ رسیده است، گفت: تولید بچه ماهی به منظور رهاسازی و بازسازی با افزایش ۱۷۴۸ درصدی از ۱۵٫۱ میلیون قطعه در سال ۵۷ به ۲۷۹ میلیون قطعه در سال ۹۲ رسیده است.

وی افزود: تعداد کارخانه‌های کنسرو سازی از یک کارخانه در سال ۵۷ به ۵۶۹ تا در سال ۹۲ رسیده، تعداد کارخانه‌های پودر ماهی نیز از ۲ کارخانه به ۹۲۱ افزایش یافته، تعداد سردخانه‌های نوار ساحلی از ۸ به ۱۵۱ رشد داشته و تعداد واحدهای فرآوری از ۸ واحد به ۳ هزار و ۲۵۵ واحد رسیده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات با اشاره به  شاخص عملکرد سازمان شیلات ایران در آستانه ورود به دهه چهارم انقلاب، گفت: براساس آخرین آمار فائو شاخص عملکرد ( عملکردهای اصلی که منجر به کسب رتبه شده یا موفقیت‌شان چشمگیر بوده و یا اینکه برای اولین بار اتفاق افتادند) به شرح زیر است:

کسب رتبه اول در تولید ماهی قزل آلا در آب شیرین در جهان

کسب رتبه اول در غرب اقیانوس هند در صید تون ماهیان در بین ۴۶ کشور منطقه

کسب رتبه دوم صید تون ماهیان در کل اقیانوس هند

راه اندازي یگان حفاظمنابع آبزیان شیلات

حذف شیوه صید مخرب دام گستر در دریاي خزر

افزایش سرانه مصرف آبزیان

تجهیز شناورهاي صیادي به سیستم برودتی و ناوبري

تعدیل شناورهايترالر در آب‌هاي جنوب

واگذاري مدیریت بنادر به بخش خصوصی

اجراي طرح زیستگاه‌هاي مصنوعی به منظور ترمیم زیستگاهاي آسیب‌دیده

اجراي طرح پرورش ماهی در قفس

ایجاد پروژه سامانه اطلاعاتی و رد یابی شناورهاي صید صنعتی

طرح ایجاد ایستگاههاي حفاظت دریایی

گلشاهی با بیان اینکه عمده توسعه شیلات طی ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است،افزود: تمامی فعالیت‌های ما در حوزه صید و آبزی‌پروری نیز به شرح زیر است:

پرورش ماهی در سیستم پرورش مدار بسته
پرورش ماهی در کنار استخرهاي ذخیره آب کشاورزي
پرورش ماهی در شالیزار
کشت توام ماهی و اردك
تکثیر و پرورش میگو و صادرات آن
راه اندازي مجتمع‌هاي پرورش ماهی و میگو
کشت جلبکهاي دریایی
تهیه غذایی آبزیان در داخل کشور
پرورش ماهی و میگو با استفاده از هواده
پرورش ماهی در قفس
ساخت بنادر اختصاصی صیادي در طول سواحل
تدوین برنامه هاي چشم انداز و افق ۱۴۰۴
اصلاح ساختار لنجهاي سنتی
جایگزینی لنجهاي سنتی با فایبر گلاس

تشکیل یگان حفاظت آبزیان شیلات
کسب رتبه اول صید تن ماهیان در غرب اقیانوس هند
اصلاح روش صید و کاهش صید ترال
تعدیل ناوگان صیادي
پرورش ماهیان خاویاري در استخرهاي خاکی و غیره