دامپزشکی به سرعت برای مقابله با بیماری لکه‌سفید میگو وارد عمل شود/ نگران به خطر افتادن پتانسیل صادراتی میگو نیستیم

با توجه به شیوع بیماری لکه‌سفید میگو در منطقه چوبنده آبادان، لازم است سازمان دامپزشکی کشور به سرعت جهت جلوگیری از سرایت بیماری به سایر سایت ها و شهرستان‌ها وارد عمل شود.

به گزارش اگری پرس، مدیرکل میگوی سازمان شیلات از آلودگی مزارع چوئیبده آبادان به ویروس لکه‌سفید خبر داد و گفت: در ۱,۵ ماهه گذشته هیچ اثری از بیماری لکه‌سفید میگو در مزارع این استان نبود، اما ظرف ۱۵ روز اخیر با حجم گسترده‌ای میگوی بیمار روبه‌رو بودیم.

وحید معدنی افزود: امسال در استان خوزستان ۳۰ مزرعه که شامل ۴۵۵ استخر است و سطحی معادل ۴۰۰ هکتار را دربر دارد، ذخیره‌سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گسترش بیماری لکه‌سفید میگو عوامل مختلفی همچون وجود لاروهای بی‌کیفیت و ضعیف، عدم نظارت‌های کافی بهداشتی، استفاده از غذاهای میگوی بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم و عدم نظارت‌های بهداشتی برای مقابله سریع و کلرزدایی دخالت دارد.

معدنی ادامه داد: بخشی از نظارت‌های فنی بر عهده مسئولان سازمان شیلات است و بخش اعظم آن باید توسط ناظران بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور لحاظ شود.

غذا و لاروهای بی‌کیفیت تولید را اقتصادی نمی‌کند

وی تصریح کرد: برخی تولیدکنندگان نیز متأسفانه برای تولید اقتصادی‌تر، از لاروها و غذاهای بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که این مسئله را دامن می‌زند.

مدیرکل میگوی سازمان شیلات یادآور شد: میگو و سایر آبزیان زنده نسبت به استرس‌هایی چون تراکم بالا و بی‌کیفیتی غذای مصرفی حساس هستند که لازم است تولیدکنندگان به این مسئله توجه داشته باشد.

معدنی تأکید کرد: با وجود آنکه آمار غیررسمی از ابتدای ۹۶ استخر پرورشی به لکه‌سفید میگو خبر می‌دهد، باید منتظر جمع‌بندی نهایی و اعلام رسمی باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: بخشی از ظرفیت صادراتی میگو با گسترش میگو به بیماری لکه‌سفید تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اما نباید نگران بود، چون بسیاری از کشورها با سیاست تولید در کنار بیماری ادامه فعالیت می‌دهند و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

منبع: ایانا