خطر جدی خشکی باغ‌ها و مزارع در دماوند/ ۶ هزار هکتار آبیاری نوین اجرا شد

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از خطر جدی خشکی باغ‌ها و مزارع در این شهرستان خبر داد و گفت: ۶ هزار هکتار از باغ‌ها و مزارع دماوند زیرپوشش آبیاری نوین قرار دارد.

به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری فارس محمد ترکیان اظهار داشت: با وجود اینکه در کل کشور با مشکل کمبود آب و نزولات آسمانی مواجه هستیم و شهرستان دماوند نیز از این امر مستثنی نبوده، در بخش باغ‌ها و مزارع کشاورزی این شهرستان با خطر جدی خشکی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: در چند دهه اخیر به خاطر برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز، با کمبود آب شهری مواجه هستیم که مدیریت بهتر نهادهای مربوطه را نیاز دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به نحوه درست مصرف آب گفت: در زمینه مشکلات خشکی باغ‌ها و مزارع با روش‌هایی همچون لوله‌کشی، احداث کانال‌های آبی، راه‌اندازی سامانه‌های آبی تحت‌فشار در مزارع و کم کردن هدررفت آب می‌توانیم این مشکل را به درستی کنترل کنیم.

ترکیان تصریح کرد: با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده و تعریف نشدن پروژه‌های جدید در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان دماوند، ممکن است بخش کشاورزی با چالش‌های جدی در زمینه کمبود آب در مزارع و باغ‌ها مواجه شود.اگر این آب‌ها را به درستی ساماندهی نکنیم، در دو سال آینده با خشکی جدی باغ‌ها و مزارع رو‌به‌رو خواهیم شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه امسال ۵۰۲ هکتار از مزارع و باغ‌های این شهرستان زیرپوشش سامانه نوین آبیاری تحت فشار قرار گرفت، بیان کرد: در مجموع، ۶ هزار هکتار از باغ‌های دماوند زیرپوشش این نوع آبیاری رفته است که ۶۰ درصد از باغ‌ها را دربرمی‌گیرد و همچنان پیگیر هستیم تا باقی باغ‌ها را زیرپوشش این سامانه قرار دهیم.

ترکیان در خصوص برداشت محصول در باغ‌های شهرستان دماوند نیز گفت: برداشت جدی محصولات باغی این شهرستان آغاز نشده و تنها برداشت در زمینه آلبالو و گیلاس است؛ تاکنون ۲ هزار و ۵۶۰ تن گیلاس و ۶۰۵ تن آلبالو از ۶۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان دماوند برداشت شده است.