خرید گوجه‌فرنگی به قیمت ۳۰۰ تومان از کشاورزان

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی، گفت: از امروز دولت گوجه‌فرنگی را به قیمت ۳۰۰ تومان از کشاورزان سر مزرعه خریداری می‌کند.

789326به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری مهر، حسین صفائی در نشست خبری با بیان اینکه احتمالا گوجه‌فرنگی از نظر حجم تولید در میان محصولات سبزی و صیفی بیشترین حجم را دارد، اظهار داشت: گوجه‌فرنگی هم به صورت تازه‌خوری و هم به صورت رب (فرآوری شده) صادر می شود و بعد صادراتی خوبی برای اقتصاد کشور دارد.

وی با اشاره به شوک قیمتی به وجود آمده برای این محصول، اضافه کرد: امسال در استان‌های هرمزگان، بوشهر و همچنین جنوب کرمان به دلیل گرمای زودرس محصولات سبزی و صیفی زودتر از موعد پیش‌بینی شده وارد بازار مصرف شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه این سه استان گوجه فرنگی، سبزی و صیفی‌جات خارج از فصل کشور را تامین می کنند، گفت: ما در سطح کشور سالانه ۱۵۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی داریم که از این میزان، سطح زیرکشت حدود ۵.۵ میلیون تن گوجه برداشت می‌شود و نیمی از محصول جذب کارخانجات و نیمی به صورت تازه‌خوری وارد بازار مصرف می شود.

صفائی افزود: در حال حاضر تولید سبزی و صیفی در استان‌های یاد شده زودتر از موعد اتفاق افتاده و همین موضوع سبب افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی شده است، ضمن اینکه کارخانجات معمولا گوجه‌فرنگی خارج از فصل را جذب نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گوجه‌فرنگی با هزینه حمل بالا (هر کیلوگرم حدود ۲۰۰ تومان) به میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران وارد می شود. با توجه به هزینه کارگر، جعبه، بارگیری و حمل و نقل هزینه خرید خود محصول صفر است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: به همین دلیل، دولت تصمیم گرفت که برای حل این بحران و کمک به کشاورزان وارد ماجرا شود و امروز به ما ابلاغ شد که برای تنظیم بازار گوجه‌فرنگی اقدام کنیم. در همین راستا، ما از امروز در بوشهر و هرمزگان مراکز خرید گوجه‌فرنگی را دایر کردیم و با پرداخت یارانه که بیشتر هزینه حمل آن است، به کشاورزان کمک می‌کنیم که حداقل قیمت تمام شده تولید خود را دریافت کنند.

صفائی با بیان اینکه در دو سه روز گذشته قیمت گوجه‌فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران حدود ۳۰۰ تومان بوده است، گفت: ما از امروز در دو استان یاد شده گوجه‌فرنگی را سر مزرعه ۳۰۰ تومان می خریم و هزینه حمل آن توسط دولت پرداخت می‌شود، ضمن اینکه به زودی خرید گوجه در جنوب کرمان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت خرید گوجه‌فرنگی سر مزرعه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان است، خاطر نشان کرد: ما در مزرعه مرکز خرید می‌زنیم و آنجا گوجه‌فرنگی‌ها را خریداری می کنیم، ضمن اینکه این مراکز خرید در تمامی شهرستان‌های دو استان هرمزگان و بوشهر که تولید گوجه فرنگی دارند، زده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه بخشی از گوجه فرنگی خریداری شده به رب تبدیل می شود و بخشی دیگر نیز به صورت تازه‌خوری وارد میادین خواهد شد، اضافه کرد: تا زمانی که قیمت‌ها تنظیم نشود و کشاورزان به سود نرسند، خرید ادامه پیدا می‌کند.