حمله کلانتری به منتقدان تراریخته/ ۷۰ درصد محصولات وارداتی تراریخته است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حمله به منتقدان تراریخته، گفت: نمی‌توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم و هنوز چیزی مبنی بر مضر بودن محصولات تراریخته ثابت نشده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ عیسی کلانتری، در پاسخ به اینکه شما عنوان کرده‌اید که استفاده از محصولات تراریخته اشکالی ندارد، اما برخی کارشناسان مخالف این نظرند و می‌گویند استفاده از محصولات تراریخته در درازمدت ممکن است سبب گسترش بار بیماری‌ها از جمله سرطان یا جهش ژنی شود که وی با صراحت گفت: حرف مفت زدن که مالیات ندارد. چیزی که نه اثبات شده و نه دلیلی برای آن وجود دارد. در حال حاضر ۷۰ درصد محصولات وارداتی کشور تراریخته است و ما آن را مصرف می‌کنیم، آیا مشکلی داشته‌ایم؟

خبرنگار فارس، گفت دانشمندان می‌گویند سال‌ها زمان می‌برد تا اثر مصرف محصولات تراریخته خود را نشان دهد که وی تصریح کرد: هنوز چیزی اثبات نشده، اما همین مرغی که مصرف می‌کنیم ۷۰ درصد غذایش از جمله سویا و ذرت تراریخته است.

۱۸۰ میلیون هکتار سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا

خبرنگار ما مجدد پرسید پس چرا آمریکا و کشورهای اروپایی مصرف محصولات تراریخته را منع کرده‌اند؟ و کلانتری پاسخ داد: همین کشورها ۲۰ تا ۲۵ سال است که محصولات تراریخته را مصرف می‌کنند و ۱۸۰ میلیون هکتار صرف زیرکشت همین محصولات در دنیاست که ما یک هکتار هم نداریم.

مصوبه مجلس در مورد محصولات تراریخته باید تغییر کند

خبرنگار ما تصریح کرد پس مصوبه مجلس که فقط اجازه تحقیقات در حوزه محصولات تراریخته را داده است، چه می‌شود آیا ممکن است تغییر کند؟ که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: قطعاً باید این مصوبه تغییر کند، چرا که نمی‌توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم. از یک طرف جلوی تکنولوژی را می‌گیریم و از طرف دیگر توقع داریم کشاورز ایرانی بتواند محصول رقابتی با کشاورزان خارجی تولید کند.

این سخنان در حالی است که دانشگاه‌های آمریکا با انجام تحقیقاتی روی محصولات تراریخته به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از محصولات تراریخته سبب افزایش نازایی، تولد نوزادان ناقص الخلقه، اختلالات کبدی و حتی سرطان می‌شود.

شرکت مونسانتو بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات تراریخته در آمریکا سعی می‌کند تا نتایج تحقیقات علمی را به نفع خود تغییر دهد و حتی تلاش می‌کند تا دولت‌های مختلف را برای ترویج مصرف محصولات تراریخته متقاعد کند.

۲۵ کشور اتحادیه اروپا، روسیه و نیجریه مصرف محصولات ترا ریخته را منع کرده‌اند.