حل مشکل آب بدون توجه به خاک امکان پذیر نیست

معاون وزیر جهاد از اختصاص ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و خاک خبر داد و گفت: بدون توجه به خاک، مشکل آب حل شدنی نیست.

به گزارش اگری پرس؛ علی مراد اکبری در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود با بیان اینکه به مناسبت این هفته ۱۹۰۵ پروژه آب و خاک در سراسر کشور افتتاح می شود، اظهار داشت: بالغ بر ۷۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش دولتی و خصوصی انجام و بیش از ۴۳ هزار شغل ایجاد شده است.

به گفته وی ۸۵ درصد منابع اعتباری از محل اعتبارات دولتی تأمین شده و ۱۵ درصد اعتبارات را نیز خود مردم پرداخت کرده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروزه در دنیا دیپلماسی نفت جای خود را به دیپلماسی آب داده است افزود: در بسیاری از نقاط دنیا هنوز نتوانسته اند مشکل آب را حل کنند. البته این حساسیت ها را ما باید درباره خاک هم تحریک کنیم؛ هنوز حساسیت ها درباره خاک جدی نیست.

بدون توجه به خاک مشکل آب حل شدنی نیست

اکبری با تأکید بر اینکه ایران کشوری است که باید به حل مسائل خاک در آن بیشتر از آب توجه کرد، تصریح کرد: چرا که همه چیز از زمین و خاک شروع می شود و هر گونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به خاک؛ آب در هاون کوبیدن است.

وی با اشاره به اینکه چهاردهم آذر روز جهانی خاک است اما به تعطیلی برخورد کرده، گفت: به همین دلیل ما مراسم روز جهانی خاک را روز نوزدهم آذر بسیار باشکوه برگزار می کنیم. ما اگر خاک را دریابیم می توانیم مشکل آب را نیز حل کنیم. به همین دلیل ردپایی از خاک در برنامه ششم توسعه آمده و در این برنامه سالانه ۵۰۰ هزار هکتار بهبود وضعیت خاک زراعی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین بحث توسعه گلخانه ها که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته، باز هم به مسئله تقویت خاک مربوط می شود. همچنین ما با فائو مذاکراتی داشته ایم که در بحث خاک همکاری های مشترکی را آغاز کنیم؛ آب، خاک، انرژی و محیط زیست مواردی هستند که باید با هم مورد توجه قرار بگیرندتا منجر به نتیجه شود.

اختصاص ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و خاکهای

اکبری با بیان اینکه ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار امسال در بخش آب و خاک اختصاص داده شده است، گفت: از این میزان سه هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان آن مربوط به روش های نوین آبیاری است که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. در همین راستا در پنج ماهه امسال ۵۳ هزار هکتار عملیات روش های نوین آبیاری انجام و تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: ۱۴۰ هزار هکتار عملیات نیز در حال انجام است و برنامه داریم روزانه هزار هکتار عملیات نوین آبیاری را اجرا کنیم. ضمن اینکه تاکنون کل آبیاری تحت فشاری که انجام شده، یک میلیون و ۶۳۵ هزار هکتار بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت پروژه سیستان نیز اظهار داشت: در پروژه سیستان، ۲۰۰ هزار هکتار زمین وجود دارد که وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به ما تخصیص داده است. ما با این حجم آب می توانیم ۴۶ هزار هکتار را آبیاری کنیم اما زیرساخت هایی که کار می کنیم برای ۲۰۰ هزار هکتار است.

اکبری عنوان کرد: اعتباری که برای این کار به ما اختصاص دادند ۵۰۰ میلیون دلار بوده که ۴۰۰ میلیون دلار آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و باقی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در واقع ما به دو هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه نیاز داریم که تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن در اختیارمان قرار گرفته است. تاکنون نیز مشکل مالی نداشته ایم اما اگر پیش برویم و منابع مالی مان تأمین نشود به مشکل برمی خوریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشرفت فیزیکی پروژه را ۴۷ درصد اعلام کرد و گفت: حدود ۱۰ هزار هکتار از آن آماده شده و تعهد ما تا پایان سال تحویل ۲۱ هزار هکتار است.