حضور لابی‌های قدرت در نمایشگاه بین الملی تهران از زبان بخش خصوصی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت:اگر نمایشگاه‌ها با هدف رونق بازرگانی، تبادل اطلاعات، ارتقاء سطح دانش بهره وران،گسترش تکنولوژی و برقراری مبادلات بازرگانی میان تولید کنندگان داخلی و خارجی برگزار می‌شوند، نباید ابزاری برای انتفاع افرادی خاص باشد.

به گزارش اگری پرس؛ غلامعلی فارغی رئیس جدید کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی با اعتراض به  نحوه  برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته بدون حضور و مشورت با تشکل های مرتبط و سراسری دام و طیور اظهار کرد: به رغم درخواست از وزیر، کمیسیون کشاورزی مجلس و ارسال نامه برای نهادهای مختلف برای واگذاری نمایشگاه به تشکل های سراسری دام و طیور و همکاری اتاق بازرگانی که به تعارف «پارلمان بخش خصوصی» نامیده می شود، ظاهرا لابی‌های قدرت و لابیگری های موجود در سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران قوی ترند که اهمیت چندانی به خواسته دیرینه تشکل ها برای تحقق این خواسته نمی‌دهند.

وی افزود: اگر نمایشگاه ها با هدف رونق بازرگانی، تبادل اطلاعات، ارتقاء سطح دانش کاربردی بهره وران، گسترش تکنولوژی و در نهایت برقراری مبادلات بازرگانی میان تولید کنندگان داخلی و شرکت های بازرگانی خارجی برگزار می شوند، نباید ابزاری برای انتفاع افرادی خاص باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: ما به این شیوه واگذاری و صدور مجوز سال هاست اعتراض داریم ولی تلاش های ما تاکنون بی نتیجه مانده است و جایگاه واقعی تشکل ها در برگزاری به حساب نمی آید.

وی تصریح کرد: بیشترنمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته، موضوع های بازرگانی و صادراتی را در قالب هیات های تجاری خارجی دنبال نمی کند و لابی های موجود در دو نهاد فوق، منافع صنفی و ملی مورد نظر رونق اقتصادی نمایشگاه ها را مد نظر ندارند و نباید به گونه ای عمل نمایند که تشکل های بزرگ تولیدی را در مقابل خود قرار دهند، زیرا این بی توجهی ها موجب کاهش رونق اقتصادی و میزان بازدید کنندگان تخصصی خواهد شد.

فارغی با بیان اینکه در عرصه بازرگانی جهانی، سیاست تابعی از اقتصاد آن هم اقتصاد در عرصه فعالان بخش خصوصی است ،تاکید کرد : در کشور ما اقتصاد همیشه متاثر از موضع سیاسی بخشی نگری است.  در شرایطی که تشکل های سراسری بخش خصوصی و حتی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران آمادگی برگزاری این نمایشگاه و موارد مشابه دیگر را دارند اهمیتی داده نمی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران یادآور شد: طبق قانون انتزاع می بایست ابزارهای توسعه بازرگانی از جمله نمایشگاه های تخصصی بخش کشاورزی طبق سیاست ها و برنامه های معاونت تازه تاسیس توسعه بازرگانی وصنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی شوند ولی متاسفانه به تقاضاهای این معاونت هم توجهی نمی شود، لذا اینجانب هم به نمایندگی از سوی تشکل های صنعت مرغداری و زنجیره های تولید و هم کمیسیون کشاورزی اتاق، خواستار بررسی و پیگیری موضوع در هیات دولت و تدوین آئین نامه یا قوانین جدید برای نمایشگاه های بخش کشاورزی هستم.