جزئیات آئین‌نامه کشت فراسرزمینی/ کشورهای هدف موافقت کردند

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی با اعلام جزئیات مصوبه دولت برای کشت فراسرزمینی، گفت: در حال حاضر مجموعه بسیار خوبی از اراضی مرغوب در کشورهای مختلف در اختیار ایران است. ‌

به گزارش اگری پرس به نقل از هومن فتحی در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات آئین‌نامه کشت فرا سرزمینی که به تصویب هیات دولت رسید، اظهارداشت: این آئین‌نامه، پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی است که در هیات دولت تصویب شده است.

وی با بیان اینکه در آئین‌ نامه مذکور هیچ زمان، مکان و یا محصول خاصی برای کشت فراسرزمینی در نظر گرفته نشده است، افزود: در این آئین‌نامه تمهیداتی پیش‌بینی شده که براساس آن، بتوان از کشت فراسرزمینی حمایت و مجوزهایی را برای برخی پشتیبانی‌ها ارائه کرد.

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین براساس آئین‌نامه فوق وظایف و اختیاراتی برای وزارت جهاد کشاورزی معین شده تا بتواند صلاحیت کسانی را که قصد انجام کشت فراسرزمینی دارند، احراز کند.

به گفته فتحی، انتخاب اشخاصی که صلاحیت کشت فراسرزمینی را دارند، براساس ضوابطی انجام خواهد شد که این ضوابط هم در حال تدوین است، ضمن اینکه توان فنی، توان اقتصادی، سوابق کاری و غیره از جمله فاکتورهای لازم برای این امر است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در کشت فراسرزمینی  محصولاتی کشت خواهند شد که متناسب با اولویت‌های دولت، منطبق بر نیازهای کشور و برنامه ششم توسعه باشند، گفت: برای این موضوع هم ضوابطی تنظیم می‌شود.

فتحی افزود: با تلاش و پیگیری‌های وزیر جهادکشاورزی، در حال حاضر مجموعه بسیار خوبی از اراضی مرغوب در کشورهای مختلف در اختیار کشورمان است که می‌توان آن‌ها را میان کسانی که متقاضی کشت فراسرزمینی هستند، توزیع کرد.

وی با بیان اینکه انتخاب زمین، مذاکرات سیاسی و حقوقی آن با کشور هدف پروسه‌ای طولانی است، ادامه داد:  طی مدتی که آئین‌نامه در حال تصویب بود، وزیر جهاد این مذاکرات را به موازات آن انجام داد.

فتحی در پاسخ به این پرسش که زمین‌های انتخاب شده در کدام کشورها قرار دارند، گفت: بنده نمی‌توانم اسامی این کشورها را اعلام کنم.

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر ایران کشت فراسرزمینی انجام می‌دهد؟ پاسخ داد: همینطور است، درحال حاضر در بسیاری از کشورها ایرانیان فعالیت‌های موفقی در زمینه کشت فراسرزمینی دارند.

فتحی، نحوه انتقال این محصولات به کشور را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد:  در آئین‌نامه تصویب شده مفهومی تحت عنوان کشت قراردادی وجود دارد و پیش بینی‌شده باید در شرایط رقابتی، قراردادهای خرید برای کسانی که صلاحیت کشت دارند، منعقد شود و آنان محصول خود را وارد کشور کنند.

وی اظهارداشت: در دوران پس از تصویب آیین‌نامه باید در داخل کشور سازماندهی‌های مناسبی برای معنا دادن به بحث کشت فراسرزمینی انجام دهیم.

به گزارش مهر، چندی پیش، دولت آئین نامه کشت فرا سرزمینی را باتوجه به کمبود منابع آبی در ایران، محدودیت در فعالیت‌های بخش کشاورزی و جلوگیری از بروز مشکلات جدی در ایجاد ثبات و پایداری امنیت غذایی در کشور تصویب کرد.

به موجب آئین نامه یاد شده، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به تنظیم و ارایه مشوق ها و حمایت‌ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی، از جمله انجام پشتیبانی، ارایه اطلاعات و مشاوره های لازم به متقاضی و تعهد خرید محصولات و یا تولید قراردادی در مورد محصولات مورد نیاز اقدام نماید.

در روش کشت فراسرزمینی با توجه به گستره اراضی قابل کشت بلااستفاده در سایر نقاط دنیا، می توان با استفاده از دیپلماسی مطلوب از این منابع بهره برداری کرد. استفاده از این روش می تواند در چارچوب برنامه های بلند مدت به یکی از راهکارهای ثبات بخشیدن به عرضه محصولات اساسی، مدیریت عرضه و تامین آن از خارج کشور و تامین بخشی از نیازهای غذایی، کاهش فشار بر منابع آبی و خاکی کشور و حصول اطمینان در واردات محصولات مورد نیاز کشور از خارج مبدل شود.