تولید ۵ میلیون تن مرکبات در کشور طی امسال/ پرتقال رنگ شده نخورید

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برآورد تولید مرکبات شمال و جنوب کشورمان در سال جاری ۵ میلیون تن بوده که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن پرتقال است.

به گزارش اگری پرس؛

محمد علی طهماسبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: ۵ میلیون تن انواع مرکبات در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان تولید داریم که ۶۰۰ هزار تن آن نارنگی و در حدود همین میزان نیز لیمو ترش و لیمو شیرین تولید می شود اما میزان تولید دارابی و سایر مرکبات کمتر است.

وی افزود: برآورد پرتقال تولید شده در سال جاری در شمال و جنوب کشورمان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه قند پرتقال باید به ۶ و نیم برسد تا امکان برداشت داشته باشد ادامه داد: اگر پرتقال ها زودتر و قبل از اینکه به قند ۶ و نیم برسد چیده شود، سبک تر ، ترش و به ضرر تولید کننده است اما برخی برای اینکه محصول خود را زود تر در بازار عرضه کنند از گاز های مجازی برای رنگ آوری محصول استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: به طور مثال اگر سیب نیز کنار محصولی مانند پرتقال گذاشته شود، از آنجا که سیب گاز اتیلن تولید می کند باعث رنگ آوری پرتقال و سبز زدایی آن می شود.

وی با بیان اینکه میوه را نمی شود رنگ کرد، تصریح کرد: باوری عمومی که در این باره وجود دارد اشتباه است و در واقع پرتقال ها با گاز اتلین سبز زدایی می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا این محصلات رنگ آوری شده ضرری برای مصرف کنندگان دارد گفت: ضرری از این بابت ندارد اما باید توجه داشت که با این کار محصول نارس و ترش به دست مردم می رسد که نباید این کار انجام شود.

وی افزود: مردم از خرید میوه هایی که زود تر از موقع و با رپنگ آوری به بازار عرضه می شود خود داری کرده و کمی صبر کنند تا قند میوه به حد طبیعی خود برسد و درآن مدت از سایر میوه ها بهره گیرند.

وی در باره چگونگی تشخیص پرتقال و نارنگی رنگ آوری شده، تاکید کرد: میوه که رنگ آوری شده به شکل رنگ پریده است، اما میوه هایی که به صورت طبیعی رنگ گرفته، رنگ شفاف و درخشانی دارد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: تمام موزهایی که به کشورهای مختلف صادر می شود به صورت خام است و در کشور مقصد با گاز اتیلن رنگ آوری و رنگ آمیزی یا همان سبز زدایی می شود.