تولید ۱.۳ میلیون تن شلتوک برنج در استان مازندران/ ۴۰ درصد برنج کشور در مازندران تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه هیچ مجوزی برای واردات برنج صادر نمی‌شود، گفت: تولید برنج علیرغم بارش اندک خوب است و پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شلتوک برنج در سال جاری تولید شود.

خبر کشاورزی (3)به گزارش اگری پرس از خبرگزاری فارس دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نشست خبری با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد برنج کشور در مازندران تولید می‌شود،‌ گفت: به دلیل بحران آب توسعه کشت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد حمایت نیست.

وی با پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید برنج افزود: اگر چه امسال با روزهای گرم و کم بارشی در استان مواجه بودیم، اما تولید برنج از اوضاع خوبی برخوردار است و پیش‌بینی ما این است که با کشت مجدد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شلتوک برنج به دست آید.

حیدرپور تصریح کرد: به دلیل کمی رطوبت اراضی کشت برنج امسال به مشکل کرم ساقه‌خوار برنج و اپیدمی بلاست مواجه نشدند و میزان سمپاشی هم بسیار کاهش داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا امسال هم خرید توافقی برنج انجام می‌شود، اظهار امیدواری کرد، نیازی به اجرای این طرح نیست، زیرا سال گذشته در راستای حمایت از تولید‌کنندگان و برای خروج بازار از رکود انجام شد.

وی تصریح کرد: هر زمان که احساس شود قیمت برنج پایین می‌آید دولت وارد بازار می‌شود، اما امیدواریم که شرایط این گونه پیش نرود.

حیدرپور بیان داشت: طبق گفته وزیر سیاست‌ وزارت جهاد حمایت از تولید داخل است و به همین دلیل وزارتخانه هیچ ثبت سفارشی را برای واردات برنج انجام نداده است.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات برنج ۴۰ درصد است، گفت: علیرغم اینکه هیچ مجوزی برای واردات برنج صادر نمی‌شود، اما کم و بیش از ثبت سفارش‌های قبلی هنوز هم برنج وارد کشور می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حدود ۱۲۰۰ واحد شالیکوبی در استان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد تقریباً‌ ۸۵۰ واحد فعال است که البته ۲۰۰ واحد آن طی سال‌های اخیر نوسازی شده است.

وی افزود: سرعت نوسازی واحدهای شالیکوبی به دلیل مشکلات تسهیلاتی و بانکی در حد انتظار نیست، اما تلاش می‌کنیم تا واحدهای قدیمی را هر چه زودتر با تکنولوژی‌ جدید نوسازی کنیم.

حیدرپور بیان داشت: در حال حاضر موافقت اصولی برای تأسیس کارخانه شالیکوبی ممنوع است و برای  نوسازی فقط با حذف یک تا دو واحد قدیمی یک واحد جدید را حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌های ابتدای فصل با کمک شرکت آب منطقه‌ای و ستاد مدیریت بحران ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از استرس کم آبی نجات یافت.