تولید یک میلیون تن هلو و شلیل در سال جاری

مدیر کل امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، تولید هلو و شلیل را در سال ۱۳۹۶ یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن اعلام کرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از صدا و سیما، شکراله حاجیوند اظهار داشت: این میزان تولید در مقایسه با پارسال ۶.۸ درصد افزایش داشته است.

وی شرایط اقلیمی مناسب و نبود یخبندان و سرمازدگی بهاره و همچنین تجهیز باغ ها به سیستم های نوین آبیاری ای را از عومل افزایش تولید محصول هلو و شلیل در استان های مختلف بیان کرد.

حاجیوند افزود: استان های البرز، مازندران، فارس، گلستان، همدان، آذربایجان غربی، مرکزی، قزوین، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه، ۱۰ استان برتر تولید کننده هلو و شلیل در کشور هستند و استان اصفهان با تولید ۲۵ هزار تن هلو و شلیل در رتبه سیزدهم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد:گزارش اتحادیه باغداران کشور حاکی است که در مناطق عمده تولید هلو و شلیل از جمله استان های مازندران، البرز و گلستان قیمت فروش محصول با توجه به کیفیت و زمان عرضه متفاوت بوده و محصول با کیفیت مناسب، از ۲۵۰۰۰ ریال تا ۶۰۰۰۰ ریال به فروش رسیده است.

مدیرکل امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی، جایگزینی باغ های قدیمی با پایه های رویشی مقاوم در برابر تنش ها، اصلاح باغ های غیر اقتصادی (درجه ۲) و کشت ارقام متنوع تجاری با زمان رسیدن متفاوت برای عرضه محصول در مواقع مختلف سال را از سیاست های معاونت امور باغبانی در زمینه باغ های هلو و شلیل اعلام کرد.

حاجیوند افزود : ترویج بکارگیری سردخانه برای ذخیره بخشی از محصول و عرضه آن در زمان مناسب، توسعه کشت هلو و شلیل در زیر پوشش (کشت گلخانه ای) به منظور تولد محصول خارج از فصل در برنامه است.همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین ساماندهی بازار میادین میوه و تره بار داخل کشور و شناسایی بازارهای هدف صادراتی با تقویت و تکمیل زنجیره تولید تا عرضه نیز از سیاست های معاونت امور باغبانی در تولید محصولات هلو و شلیل است.