تولید بیش‌از چهار میلیون تن محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

سید محمد رضا سیدحسینی روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از کل تولیدات بخش کشاورزی ۲میلیون و۷۹۴ هزار تن به محصولات زراعی، ۶۹۶ هزار تن محصولات باغی، ۱۶۵ هزار تن دام و طیور، ۲۹۴ هزار تن شیلات و ۱۸۰ هزار تن جنگل و مرتع اختصاص دارد. وی ادامه داد: همچنین سطح اراضی زراعی و […]

سید محمد رضا سیدحسینی روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از کل تولیدات بخش کشاورزی ۲میلیون و۷۹۴ هزار تن به محصولات زراعی، ۶۹۶ هزار تن محصولات باغی، ۱۶۵ هزار تن دام و طیور، ۲۹۴ هزار تن شیلات و ۱۸۰ هزار تن جنگل و مرتع اختصاص دارد.

وی ادامه داد: همچنین سطح اراضی زراعی و باغی سیستان و بلوچستان سال زراعی جاری ۲۴۹ هزار هکتار(حدود ۵۸ درصد اراضی قابل کشت) است که از این میزان ۱۴۴ هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی و حدود ۱۰۵ هزار هکتار محصولات باغی اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: با وجود استمرار خشکسالی و کاهش ۱۸ درصدی سطح زیر کشت محصولات زراعی شاهد افزایش چهار درصدی تولید محصولات زراعی و افزایش ۱۸ درصدی تولیدات باغی در استان در سال گذشته بودیم.

وی تصریح کرد: شاخص‌ترین محصولات زراعی سیستان و بلوچستان شامل محصولات خارج از فصل، نباتات علوفه‌‏ای، غلات و در بخش باغبانی خرما، میوه‌های گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و محصولات گلخانه‌ای است که بازار پسندی بالای داخلی و خارجی دارد.

سید حسینی تاکید کرد: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی هست، باغبانی، زراعت، شیلات، دامداری، منابع طبیعی و استفاده از صنایع تبدیلی مهمترین ظرفیت‌های توسعه و رشد کشاورزی و جذب سرمایه گذار در استان است.

وی بیان کرد: باغبانی و تولید میوه‌های منحصر به فرد از دیگر مزیت‌های بارز و توانمندی‌های مهم بخش کشاورزی استان است بطوریکه خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهمترین محصولات باغی استان هست که بسیاری از آنها تنها مختص این منطقه بوده و قابلیت توسعه و صادرات نیز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در استان از دیگر ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی استان بشمار می‌رود به گونه‌ای که خیار، گوجه فرنگی، گل و گیاه زینتی، توت فرنگی، آناناس و موز از محصولات گلخانه‌ای است که قابلیت تولید و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آنها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازارهای مصرف کشور محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دامپروری دوشادوش سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی از مهمترین منابع تولیدی سیستان و بلوچستان است که از ظرفیت‌های بخش دامپروری استان بهره مندی از ۲ نژاد گاو بومی سیستانی و دشتیاری با خصوصیت‌های گوشتی، شیری و سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه و وجود گوسفند بلوچی به عنوان تولیدکننده پشم مرغوب در کنار وجود بیشترین تعداد شتر به لحاظ اقلیمی در کشور، بز بومی و دو نژاد مرغ خزک و دشتیاری اشاره کرد.