توقف بهره برداری صنعتی و تجاری از جنگل های شمال تا پایان امسال

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توقف قراردادهای بهره‌برداری صنعتی و تجاری در جنگل‌های شمال طی سال جاری خبرداد.

به گزارش اگری پرس؛ خداکرم جلالی در مصاحبه با رادیو ضمن اشاره به ابلاغ طرح مزبور از نیمه دوم سال گذشته افزود: بر اساس قانون پنج ساله ششم توسعه و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تمامی قراردادهای بهره برداری صنعتی و تجاری جنگل های شمال طی سال جاری خاتمه می یابد که یک اقدام بی نظیری است.

وی همچنین اظهارداشت: طرح مزبور یک تصمیم مهم و اساسی در راستای پایداری جنگل است و می تواند پویایی جنگل های شمالی کشور را بهبود بخشد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه طرح تنفس جنگل های شمال یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله خواهد بود، گفت: جنگل های هیرکانی شمال نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است.

وی با بیان اینکه جنگل های شمال کشور باقیمانده جنگل های دوران سوم زمین شناسی است، افزود: هر گونه تعرض و بهره برداری غیر اصولی می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر این جنگل ها وارد سازد.

جلالی در ادامه از وجود ۲۲۰ هزار هکتار زراعت چوب در سطح کشور خبرداد و اظهارداشت: سالانه ۴,۵ میلیون متر مکعب چوب از این محل استحصال و در صنایع مختلف به مصرف می رسد.

وی گفت: از مجموع شش میلیون متر مکعب چوب مصرفی سالیانه در کشور ۴,۵ میلیون متر مکعب از بخش زراعت چوب، ۵۰۰ هزار متر مکعب از محل ضایعات باغی، ۵۰۰ هزار متر مکعب از جنگل ها و ۵۰۰ هزار متر مکعب دیگر بصورت واردات تامین می شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: تا سال گذشته ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب مورد نیاز مملکت از طریق جنگل ها تامین می شد که با اجرای طرح توقف بهره برداری صنعتی و تجاری در جنگل های شمالی این کمبود از امسال بصورت داخلی با توسعه زراعت چوب یا از محل واردات جبران خواهد شد.