توزیع جو دولتی به ۳ طریق/کاهش تعرفه واردات برای تنظیم بازار

مدیرکل تغذیه امور دام وزارت جهاد کشاورزی در باره اقدامات انجام شده برای کاهش قیمت جو دربازار گفت: با توجه به افزایش قیمت این محصول در بازار برای حمایت از مصرف کنندگان، این محصول به سه شکل به قیمت دولتی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ تورج صارمی  در نشست خبری سومین همایش و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان در محل وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای تولید جو در کشور عملکرد و تولید مشخصی پیش‌بینی شده بود و قرار بر این بود که مابقی آن از طریق واردات تامین شود اما ۱۷ درصد از برنامه‌ریزی انجام شده محقق نشد.

وی افزود: به همین منظور برنامه‌ریزی شده است که این کمبود از طریق واردات تامین شود تا بازار به تعادل برسد.

کاهش تعرفه واردات جو برای تنظیم بازار

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار جو اقدام به عرضه جو به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها کرده است. همچنین جو با مبنای پایه قیمتی هر کیلوگرم ۸۸۰ تومان در بورس کالای ایران نیز عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۰ هزار تن جو از منابع داخلی جمع‌آوری شده است که بزودی در بازار تزریق شده و به کاهش قیمت ها کمک می کند گفت: برای حمایت از مصرف‌کنندگان تعرفه‌های فصلی واردات جو کاسته می‌شود تا قیمت این محصول در بازار به نرخ تعادلی برسد.

وعده کاهش قیمت جو

وی یادآور شد: برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در بخش تولید جو در فصل برداشت تعرفه‌هایی اعمال می‌شود تا واردات آن صرفه کمتری داشته باشد اما در شرایط کنونی این تعرفه‌ها برداشته می‌شود یا اینکه کاهش می‌یابد.

صارمی اظهار کرد: این محصول در اختیار تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی و همچنین عشایری قرار گرفته است و تا کاهش قیمت این محصول در بازار مصرف ادامه پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد بر اساس این اقدامات قیمت جو به زودی کاهش یابد.

بنابراین گزارش قیمت تضمینی هر کیلوگرم جو ۱۰۳۰ تومان، در تابلوی بورس ۸۸۰ تومان  در روزهای گذشته هفته قیمت این نهاده دامی بنابر اعلام اتحادیه مربوطه تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.