تعاون روستایی خراسان رضوی: مراکز خرید حمایتی محصول فعال هستند

ایرج ناصری‌مقدم روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی از اواخر مهرماه امسال آغاز شده است اما کشاورزان تاکنون در این قالب زعفرانی برای فروش به این مراکز در سطح استان تحویل نداده‌اند. وی ادامه داد: افزایش قیمت زعفران در بازار موجب شد امسال کشاورزان تمایلی به فروش محصول […]

ایرج ناصری‌مقدم روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی از اواخر مهرماه امسال آغاز شده است اما کشاورزان تاکنون در این قالب زعفرانی برای فروش به این مراکز در سطح استان تحویل نداده‌اند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت زعفران در بازار موجب شد امسال کشاورزان تمایلی به فروش محصول خود در قالب طرح خرید حمایتی زعفران نشان ندهند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: هر کیلوگرم زعفران نگین در حالی هفته پیش به نرخ بین ۳۷۰ میلیون تا ۴۱۰ میلیون ریال در بازار خرید و فروش شد که قیمت خرید حمایتی آن ۲۰۵ میلیون ریال تعیین شده است.

وی به برپایی ۱۴ مرکز برای اجرای طرح خرید حمایتی زعفران در سطح خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این مراکز با توجه به هدف طرح، که جلوگیری از کاهش قیمت محصول در بازار و حمایت از کشاورزان است، تا زمان اعلام سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید محصول زعفران از کشاورزان دایر خواهند بود. 

محصول زعفران امسال در چهار سطح “نگین” به نرخ هر کیلوگرم ۲۰۵ میلیون ریال، زعفران “شبه نگین” به نرخ هر کیلوگرم ۱۶۰ میلیون ریال، زعفران “پوشال مرغوب” هر کیلوگرم ۱۵۵ میلیون ریال و همچنین زعفران “پوشال معمولی” به نرخ هر کیلوگرم ۱۳۵ میلیون ریال از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری می‌شود. 

امسال محصول زعفران از سطح ۹۰ هزار و ۹۰۰ هکتار کشتزارهای خراسان رضوی برداشت شد. پارسال ۳۰۲ تن محصول زعفران در این استان تولید شده بود. 

هر هکتار کشت و برداشت زعفران بطور میانگین به ۲۱۰ نفرروز نیروی کار نیاز دارد. بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران در خراسان رضوی تا پارسال ۱۱۷ هزار خانوار بود که با احتساب جمعیت پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع از تولید زعفران در این استان به ۵۸۰ هزار نفر می‌رسد. 

۷۲.۶ درصد از مجموع یک میلیون هکتار زمین زراعی و باغی خراسان رضوی زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد آن زیر کشت دیم این محصول قرار دارد.