تامین ۹۰ درصد شکر مورد نیاز کشور در داخل

یک مقام مسئول با اشاره به نیاز سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی کشور به شکر،تصریح کرد: پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴؛ ۹۰ درصد شکر مورد نیاز کشور از طریق تولید چغندر قند ونیشکر در داخل تامین شود.

به گزارش اگری پرس به نقل  از مهر، رئیس گروه چغندر قند معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی، تولید یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن شکر داخلی در سال زراعی گذشته را در۲۰ سال گذشته، بی سابقه خواند و افزود: این میزان شکر از سطح ۹۷ هزار هکتار مزارع چغندر قند و ۸۲ هزار هکتار اراضی نیشکر به دست آمده است.

پیمان حصادی، شکر حاصل از چغندرقند را ۶۴۵ هزار تن و حاصل از نیشکر را ۶۸۰ هزار تن عنوان کرد و اظهارداشت: تولید یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن شکر در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی ۹۳-۹۲ نزدیک به ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی، تولید شکر در سال زراعی گذشته را یک میلیون و ۱۲۳ هزار تن اعلام و اضافه کرد: بیشترین میزان تولید چغندر قند با ۳۹ درصد از کل تولید مربوط به آذربایجان غربی است ضمن اینکه عملکرد تولید چغندر قند در سال زراعی جاری ۴۸.۶ تن در هکتار گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن  ۱۵.۷ درصد افزایش دارد.

رئیس گروه چغندر قند معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی، علت افزایش عملکرد چغندر قند در سال زراعی جاری را استفاده از بذرهای مقاوم، ورود تکنولوژی های نوین در مزارع، کشت و برداشت مکانیزه چغندر قند توسط کشاورزان، آبیاری مناسب و کافی، استفاده از کودهای شیمیایی و مبارزه به موقع با بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز برشمرد.

وی درباره کشت چغندر پاییزه نیز گفت: در سال زراعی گذشته، کشت چغندر پاییزه در سطح ۲۷۵۰ هکتار و در استان‌های خوزستان، گلستان و خراسان شمالی انجام شد که از این سطح ۱۳۴ هزار تن چغندر قند به دست آمد.

حصادی، سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه در سال زراعی ۹۴-۹۳ را ۴۸۰۰ هکتار عنوان کرد و اذعان داشت: این اراضی در استان های کرمانشاه، گلستان، خوزستان، ایلام و خراسان شمالی به زیر کشت رفته است.

وی با بیان اینکه با کشت پاییزه چغندر قند دستکم ۵۰ درصد در آبیاری صرفه جویی نسبت به کشت بهاره شده است، گفت:در کشت بهاره این محصول، برای هر هکتار ۱۳ هزار متر مکعب آب نیاز است، در حالی که در کشت پاییزه در هر هکتار ۶ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود.

پیش بینی تولید ۵ میلیون تن چغندر در سال زراعی ۹۵-۹۴

رئیس گروه چغندر قند معاونت زراعت با بیان اینکه تاکنون کارخانجات قند در سطح ۹۰ هزار هکتار برای تولید چغندر قند با کشاورزان قرارداد بسته‌اند، گفت: پیش بینی می‌شود از این سطح ۵ میلیون تن چغندر قند تولید شود.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت چغندر بهاره ثابت در نظر گرفته شده، اما سطح زیر کشت چغندر پاییزه در افق ۱۴۰۴ تا ۶۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

حصادی با اشاره به نیاز سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی کشور به شکر، تصریح کرد: پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ با ارتقای عملکرد و افزایش سطح زیر کشت چغندر پاییزه، ۹۰ درصد شکر مورد نیاز کشور از طریق تولید چغندر قند و نیشکردرداخل تامین شود.