کاهش تولید دانه های روغنی تهدیدی بر خودکایی گندم

مجری طرح دانه های روغنی کاهش سطح زیر کشت دانه های روغنی را در تولید مرغ و تخم مرغ و روغن مورد نیاز کشور تاثیرگذار عنوان کرد.

به گزارش اگری پرس، علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه های روغنی  وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه همایش بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شرکت توسعه کشت دانه های روغنی گفت: عدم تولید دانه‌های روغنی، پایداری تولید گندم را به خطر می‌اندازد.
مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش کشت دانه‌های روغنی در کشور تولید گندم، مرغ و تخم‌مرغ را نیازمند تولید این محصولات دانست و افزود: عدم تولید کافی دانه های روغنی و عدم تامین نیاز کشور به روغن و دانه های روغنی موجب افزایش واردات و خروج مقادیر زیادی ارز می شود.
وی سه دلیل عمده ی عامل کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی را برشمرد و تاکید کرد: نبود تولید کافی این دانه‌های روغنی پایداری تولید گندم در کشور را به خطر می‌اندازد.

مهاجر استان فارس را بزرگ‌ترین تولید‌کننده گندم در سال گذشته کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر به دلیل عدم رعایت تناوب کشت گندم و کلزا این استان به ششمین استان  در تولید این محصول تبدیل شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر اجرای برنامه تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور نیازمند تولید دانه‌های روغنی است و نبود کشت کافی این بخش را با مشکل کاهش کنجاله به عنوان ماده غذایی مرغی مواجه می سازد.
وی در خصوص بهداشت واردات روغن به عنوان یک ماده فسادپذیر گفت: چنانچه روغن وارداتی که از آرژانتین،‌ برزیل، جنوب شرق آسیا و هر کشور دیگر وارد می‌شود، حتی اگر جزء بهترین روغن‌های دنیا باشد که نیست تا به ایران برسد، ممکن است تا حدودی کیفیت خود را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه برنامه ما تأمین ۷۰ درصد از نیاز داخلی روغن طی یک برنامه ۱۰ ساله است،‌ گفت:‌ در سال جاری ۶۲ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شده و بیش از ۶۹ درصد پول کشاورزان در اکثر استان‌ها پرداخت شده است.

وی برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی را برای خرید دانه‌های روغنی تشریح کرد و گفت: برای خرید دانه‌های روغنی تولید‌شده از کشاورزان تدابیری اندیشیده شده است تا در قبال دادن امتیاز به کارخانجات، کل محصول دانه‌های روغنی خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی از آنها خریداری شود.

مجری طرح دانه های روغنی  از تنظیم ۲۲ مشوق برای تولید دانه‌های روغنی توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: این ۲۲ مورد برای بهبود شرایط کشاورزان در نظر گرفته شده است که یکی از آنها رایگان کردن بیمه کشاورزی این محصولات و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی در راستای بالا بردن سطح اطلاعات کشاورزان است.
مهاجر تصریح کرد:‌ سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن روغن خام نیاز داریم و برای این منظور باید ۳ میلیون تن دانه روغنی در کشور تولید شود، این در حالی است که اکنون میزان واردات روغن خام بیش از نیاز داخلی کشور است.

وی در مورد افزایش ۹ درصدی قیمت روغن نباتی توسط انجمن صنایع روغن نباتی اظهار داشت:‌این تقاضا با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی و همچنین تورم سالانه داده شده است.
مهاجر ازکشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی به عنوان یک بحث مهم برای دولت یاد کرد و گفت: دولت به دنبال آن است که در کشورهای نزدیک و ترجیحا همسایه دانه‌های روغنی تولید شود و در شرایط فعلی اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

 

منبع: ایانا