برنج سومین کالای وارداتی ماه گذشته

با وجود کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج در فروردین ماه سال جاری این محصول با واردات ۴۶هزار تنی خود، کماکان سومین کالای عمده وارداتی کشور به حساب می‌آید.

agripress0021به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری تسنیم، بنا بر آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری ۴۶هزار تن برنج به‌ارزش ۴۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است.
بر اساس سیاست کاهش واردات برنج برای حمایت از تولید داخلی، میزان واردات این محصول در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد از لحاظ وزنی و ارزشی کاهش یافته است اما کماکان جزو چند کالای اول وارداتی کشور به حساب می‌آید.

بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی، میزان واردات برنج در سال جاری یک‌میلیون تن و تولید داخلی این محصول دومیلیون تن خواهد بود، تا نیاز سه‌میلیون تنی بازار مصرف تأمین کند.

گفتنی است که برآورد هندی‌ها از نیاز ایران به واردات برنج جاه‌طلبانه‌تر از این میزان است به‌طوری که بر اساس اعلام نهاد توسعه صادرات محصولات کشاورزی و محصولات غذایی فرآوری شده هندوستان، در ۱۰ ماه نخست سال مالی ۱۵-۲۰۱۴ (آوریل تا ژانویه) صادرات برنج این کشور به ایران به حدود ۷۶۷هزار و ۶۹۷ تن بوده است. تحلیلگران این کشور پیش‌بینی می‌کنند که صادرات برنج باسماتی هند به ایران در سال ۱۵-۲۰۱۴ با حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش به حدود ۱٫۱۵ ــ ۱٫۲ میلیون تن برسد.