برنامه های رویایی بر روی کاغذ/ برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری برای کشاورزی کشور

رئیس اتحادیه دام سبک گفت: یکی از مهمترین مشکلات در بخش کشاورزی این است که برنامه‌های سالانه صرفا روی کاغذ نوشته می‌شوند، انتظار داریم کاندیدا‌ها برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در حوزه کشاورزی ارائه دهند. به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس اتحادیه دام سبک در مجموعه کرسی‌های کشاورزی ۱۴۰۰ که از سوی بسیج […]

رئیس اتحادیه دام سبک گفت: یکی از مهمترین مشکلات در بخش کشاورزی این است که برنامه‌های سالانه صرفا روی کاغذ نوشته می‌شوند، انتظار داریم کاندیدا‌ها برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در حوزه کشاورزی ارائه دهند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس اتحادیه دام سبک در مجموعه کرسی‌های کشاورزی ۱۴۰۰ که از سوی بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: هر ساله بخش صنعت اولویت مناظره کاندیدا‌های ریاست جمهوری بوده؛ با این وجود امیدواریم که امسال کاندیدا‌ها برنامه‌های خود در حوزه کشاورزی را نیز اعلام کنند.

وی افزود: سالیان طولانی است که بخش کشاورزی ما تولید کرده و مردم بدون دغدغه این تولیدات را مصرف کرده اند، ولی واقعیت این است که منابع آب و خاک کشور محدود هستند؛ بنابراین ما باید با توجه به این محدودیت‌ها به برنامه ریزی بپردازیم و توجه داشته باشیم که بخش کشاورزی در حوزه دام، زراعت و باغ با بهره وری پایینی روبرو است.

دادرس با تاکید بر اینکه دولت آینده باید بهره وری در بخش کشاورزی را مورد توجه قرار دهد، افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما در بخش کشاورزی این است که برنامه‌های سالانه و یا برنامه‌های پنج ساله توسعه عملیاتی و قابل اجرا نیستند و صرفا روی کاغذ نوشته می‌شوند با این وجود یکی از انتظارات ما این است که کاندیدا‌های ریاست جمهوری برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در حوزه کشاورزی ارائه دهند.
رئیس اتحادیه دام سبک تصریح کرد: ارتباط بین بخش تولید، صنعت و بازار در حوزه کشاورزی بسیار ضعیف است به همین دلیل دست رنج تولیدکننده با قیمت بالا به دست مصرف کننده می‌رسد و این در حالی است که تولیدکننده هیچ دسترسی به بازار ندارد؛ البته قانون انتزاع هم نتوانسته این مشکل را حل کند؛ بنابراین کاندیدا‌های ریاست جمهوری باید برای این حوزه برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های صادرات و بازرگانی کشورمان در حوزه کشاورزی ضعیف است، خاطرنشان کرد: پس از تحریم ترکیه توسط روسیه این انتظار وجود داشت که ایران بتواند بخشی از نیاز‌های روسیه به محصولات کشاورزی را تامین کند، اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم ما نتوانستیم کاری از پیش ببریم. همچنین به دلیل حمایت ترکیه از آذربایجان در جریان جنگ این کشور با ارمنستان، ارمنستان ترکیه را تحریم کرد؛ با این وجود پس این امید وجود داشت که ما بتوانیم نیاز ارمنستان به محصولات کشاورزی را تامین کنیم، ولی باز هم با مشکل مواجه شدیم.

دادرس بر ضرورت راه اندازی پایانه گل و گیاه تاکید کرد و افزود: سال‌ها از آغاز عملیات احداث پایانه گل و گیاه می‌گذرد، اما اراده‌ای برای تکمیل و عملیاتی شدن این پایانه در هیچ یک از دولت‌ها وجود نداشته و این در حالی است که اگر صادرات گل و گیاه ساماندهی شود شاید درآمد ارزی آن معادل درآمد ارزی نفت باشد.

رئیس اتحادیه دام سبک از خصولتی‌ها به عنوان یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی نام برد و افزود: خصولتی‌ها وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند و در ادوار مختلف به حیاط خلوت وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده اند. واقعیت این است که امروز تسهیلات را خصولتی‌ها می‌برند و اموری را که باید تشکل‌ها انجام دهند به خصولتی‌ها واگذار می‌شود البته اخیرا طرحی در کمیسیون کشاورزی مجلس مصوب شده که طبق آن خصولتی‌ها با هم ادغام می‌شوند و این یک اقدام قابل تقدیر است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات کشاورزی این است که نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز و به عبارتی دولت‌ها و مجلس‌ها ارتباط منسجمی با تشکل‌های بخش کشاورزی ندارند و این ارتباط مقطعی و موردی است. مثلا اگر طرح اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس که ادغام خصولتی‌ها یکی از بخش‌های آن است در اختیار تشکل‌ها قرار می‌گرفت ما خیلی می‌توانستیم در تدوین این طرح به کمیسیون کمک کنیم.

دادرس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال ۹۹ واردات ذرت نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۱۱ درصد افزایش داشته افزود: واردات جو نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۵۵ درصد و واردات کنجاله سویا نیز ۹ درصد کاهش داشته است با این وجود سوال این است که چرا باید جو به عنوان یکی از نهاده‌های اصلی دام با کاهش واردات ۵۵ درصدی مواجه شود.

رئیس اتحادیه دام سبک با بیان اینکه کاهش واردات ۵۵ درصدی جو در سال ۹۹ ضربه بزرگی به صنعت دام وارد کرد، تصریح کرد: بنده اگر جای نهاد‌های امنیتی بودم از متولیان امر می‌پرسیدم که چرا باید کاهش واردات جو ضربات بزرگی به صنعت دام وارد کردند. به هر روی با کاهش واردات قیمت جو به حدود ۷۰۰۰ تومان رسید و با احتساب کرایه حمل و نقل نیز قیمت آن بالاتر رفت در نتیجه قیمت گوشت نیز افزایش یافت.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت جو و به تبع آن افزایش قیمت گوشت قرمز مصرف سرانه گوشت قرمز از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو کاهش یافته و از طرفی سرانه مصرف گوشت سفید از ۱۲ کیلو به ۳۲ کیلو رسیده است.

دادرس به مشکلات سامانه بازارگاه اشاره کرد و گفت: این سامانه به خوبی عمل نمی‌کند به گونه‌ای که تولیدکنندگان بعد از ثبت سفارش خود در این سامانه و پرداخت پول آن باید ظرف دو سه روز نهاده دامی را تحویل بگیرند، اما هم اکنون دو سه ماه طول می‌کشد تا نهاده به دست آن‌ها برسد.

رئیس اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه وضعیت سامانه بازارگاه در بخش دام فاجعه است، اظهار داشت: ما این سامانه را یک گلوگاه می‌دانیم و معتقدیم نه تنها نتوانسته مشکلات را حل کند بلکه به مشکلات افزوده است.

وی بیان کرد: در هر صنفی از جمله در صنف دام و طیور آدم‌های مسئله دار وجود دارند، ولی سامانه بازارگاه نه تنها نتوانسته مشکلات را حل کند بلکه به مشکلات افزوده است به گونه‌ای که همواره شاهدیم که نیرو‌های دولتی در استان‌ها به دلیل تخلفاتی که مرتکب شده اند، بازداشت می‌شوند به هر روی معتقدم دولت نباید وارد فاز اجرا شود و فقط باید به نظارت بپردازد.

دادرس با اشاره به اینکه دولت‌ها نمی‌توانند به تولیدکنندگان زور بگویند، ولی امروز شاهدیم که دولتی‌ها به مرغداری‌ها و موسسات جوجه کشی می‌روند و جوجه را از تولیدکنندگان می‌گیرند و وارد بازار می‌کنند، افزود: با این شرایط تولیدکننده ممکن است به تولید خود ادامه ندهد به هر روی مکانیزم ما برای تولیدکنندگان باید تشویقی بوده تا تولید توجیه اقتصادی داشته باشد.

رئیس اتحادیه دام سبک با بیان اینکه سامانه بازارگاه نه تنها مفید نبوده بلکه موجب اخلال در بازار نهاده‌ها نیز شده است، تصریح کرد: البته سامانه بازارگاه مسائل حقوقی نیز دارد به گونه‌ای که اگر من تولیدکننده با واردکننده دچار مشکل شوم دستم به هیچ کجا بند نیست.