بررسی قراردادهای اخیر ایران با کشورهای اروپایی در حوزه کشاورزی رفت وآمدهای نمایشی اروپایی‌ها و دستاورد تقریباً “هیچ” برای کشاورزان

«سفرهیأت ۷۰نفره اروپایی به ایران باوعده تأسیس دفتراتحادیه اروپا » خبری است که طی هفته جاری در سراسر کشور پیچید و برخی از رسانه های دولتی برای آن “رویدادی تاریخی” تیتر زدند و وزیر جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرده است این رفت و آمد ها بالاخره راهگشای صادرات به قاره سبز باشد!

به گزارش اگری پرس؛ علی‌رغم اینکه فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا تلاش داشت تا برجام را یک رابطه برد-برد اعلام کند؛ اما درپاسخ به سوال خبرنگاران در واکنش به انتقادها از ادامه مشکلات بانکی بین ایران واروپا باوجود گذشت ۲سال ازاجرای برجام گفت: تمام تلاش خود را برای رفع موانع بانکی انجام می دهیم اما باید توجه داشت که دوسال زمان کافی نیست.

از سوی دیگر وی درباره وعده تأسیس دفتر اتحادیه اروپا از پاسخ دهی فرار کرده و آن را به موگرینی ارجاع داده و گفته است: افتتاح دفتراتحادیه اروپا در ایران یک مسئله سیاسی است ومسئولیت پیگیری آن با موگرینی بوده واین مسئله اکنون درحال پیگیری است.

حجتی، وزیرکشاورزی ایران در واکنش به اظهارات کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا  بیان کرده است: دستگاه ‌های دولتی و تجار ایرانی برای تجارت با کشورهای اروپایی رنج می‌برند وبرخلاف اظهارات شما مشکل از طرف ما نیست بلکه مشکلات بانکی ایجاد شده ازطرف شماست.

وی افزود: ایران آمادگی همکاریهای مشترک برای تحقیق،توسعه وبهره‌وری ازعلوم کشاورزی وانجام حمایت های لازم دراین زمینه را دارد  واستقبال می‌کند.

وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: ازاتحادیه اروپا به خاطر استقبال از محصولات کشاورزی ایران تقدیربه عمل می‌آید وامیدواریم مسائلی را که پیش روی توسعه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد برداشته شود.

اکنون این سوال مطرح است در شرایطی که هنوز مناسبات سیاسی تهران اروپا برطرف نشده است چطور می توان به حل روابط بانکی و پولی امید داشت؟

*ساز ناکوک غربی‌ها

ناسازگاری ها در زمینه های مختلف از سوی هیأت تجاری نشان از عدم همکاری ها دارد . تا جایی که شواهد حاکی از این است که این هیأت تجاری اروپایی شترمرغ، پسته و زعفران ایران را برای صادارت خواهان شده اند اما ایراداتی را نسبت به استاندارهای آن مطرح کرده اند که به اعتقاد کارشناسان این بخش تا حدودی سنگ اندازی است.

حجتی در واکنش به مشکلات بهداشتی پسته ‌های صادراتی ایران گفت: شما مسائلی را در رابطه با صادرات پسته ایران مطرح کردید که ما نیز آن را قبول داریم اما در سال های گذشته پیشرفت های خوبی داشته و محصول برگشتی ایران سال به سال کمتر می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده مشکلات برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران به صفر برسد.

حجتی با اشاره به مذاکرات انجام شده برای صادرات شترمرغ ایران گفت: امروز مادومین تولیدکننده شترمرغ درجهان هستیم درحالی که این محصول تولید بومی کشورمان به حساب نمی‌آید. وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه ایران اولین تولیدکننده ماهی قزل‌آلای پرورشی در دنیاست، گفت: امیدواریم بتوانیم بازارهای مشترکی در این زمینه ایجاد کنیم کما اینکه ما اکنون واردات تخم چشم‌ زده قزل‌آلا را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه چند نژاد اسب اصیل ایرانی درکشورمان وجود دارد گفت: اسب عرب خواستگاه آن خوزستان است، اسب ترکمن از شمال شرق ایران و اسبچه خزری در شمال ایران و اسب کرد مربوط به غرب کشور است. تولیدکنندگان ما در این سال ها فعالیت زیادی برای تولید و حفظ نژاد اسب های اصیل ایرانی انجام داده‌اند.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بیشترین همکاری ها ی ایران دربخش کشاورزی با اتحادیه اروپا است در زمینه بذور اصلاح شده گفت: ظرفیت زیادی برای تولید بذر درکشور ما وجود دارد که ما از آن استقبال می‌کنیم.

حجتی ادامه داد: ایران اولین وبزرگترین تولیدکننده بذر درجهان است و به صورت انحصاری ۹۴ درصد تولید زعفران درجهان را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه مصرف زعفران در ایران وجهان در حال افزایش است گفت: استقبال جهانی ازمصرف زعفران نیز زمینه همکاری ایران با کشورهای اتحادیه در تمام مراحل رهگیری، برندسازی و ثبت با این کشورها ایجادشده است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه نگاه افزایش بهره ‌وری در بخش کشاورزی برای استفاده بهینه از آب وجود دارد گفت: کشور ما در منطقه‌ای از بحران آب رنج می‌برد؛ ایران در حالی در شرایط گرم و خشک قرار دارد و میزان بارندگی ها یک سوم متوسط جهانی است که میزان تبخیر بیشتر از متوسط‌های جهانی است.

*سفر هیات‌های اقتصادی اروپا به ایران نمایشی است

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با اشاره به سفر هیات ۷۰ نفره اقتصادی اروپا به ایران اظهار داشت: سفر هیات اقتصادی اروپا به ایران با هدف تاسیس دفتری در ایران است، بنابراین به نظر می رسدکه قصد آنها از این سفر ها ارائه خدمات اقتصادی یا سرمایه گذاری نیست.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که سفر هیات های اقتصادی به ایران نمایشی است و باطرح مسائل اقتصادی به دنبال اهداف سیاسی خود در ایران هستند. سفر هیات های اقتصادی اروپابه ایر ان نمایشی است.

*تبعات خطرناک سفر هیات ۷۰ نفره اروپا به تهران / برای آینده ما نقشه کشید اند

در کنار اینکه تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند این سفر می توانستند دستاور خوبی برای مردم داشته باشد، برخی از کارشناسان مانند حبیب الله موسوی،عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس برای این سفر خطراتی را پیش‌بینی می کند.

سیدحبیب الله موسوی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تبعات سفر هیات تجاری اتحادیه اروپا به تهران اظهارکرد: ورود هیات اتحادیه اروپا برای در اختیار گرفتن بازار ایران و صادرات محصولات کشاورزی قطعا خطرناک است. ما کشوری با توانمندی‌ ها ی خیلی زیاد هستیم که می‌توانیم صادرکننده بسیاری از محصولات کشاورزی باشیم.

وی افزود: واردکردن محصولات کشاورزی به عنوان مثال واردکردن زیتون بسیار خطرناک است. آن ها می‌خواهند زیتونی را  به ایران واردکنندکه نمونه داخلی ندارد. طعم وشکل و بسته بندی آن با زیتون ایرانی فرق می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود که پس ازمدتی ذائقه مردم ما در مورد زیتون تغییر کند. آن ها با وارد کردن محصولات کشاورزی برای آینده بلند مدت ما نقشه کشیده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: من واقعا تعجب می‌کنم که وضعیت کشور به جایی رسیده که یک هیات اروپایی به قصد فروش محصولات کشاورزی خود به ایران بیاید.ما منتقد مدیریت دولت هستیم ولی توقع نداریم که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی آنقدر سادگی نشان دهند که یک هیات خارجی به راحتی بتواند محصولات کشاورزی خود را در ایران بفروشد. آیا اروپایی‌ ها می‌خواهند به ما گوشت گاو پیر صادر کنند؟ مگرنیازبه واردات گوشت چقدراست؟

*نباید نگاه به واردات مواد غذایی مثل کشورهای آفریقایی باشد

موسوی گفت: شاید گوشتی که از اروپا وارد می‌شود ازگوشت برزیلی ارزان ‌تر تمام شود ولی به این نکته توجه کرد که در بخش کشاورزی نباید چیزی به نام معضل واردات داشته باشیم. تا به حال در مسئله تامین غذای کشوربه این مسئله برنخورده بودیم که واردات برایمان سخت است. مگر ما مثل کشورهای آفریقایی باید به دنبال ارزان ‌ترین مسیر برای واردات غذا به کشورباشیم؟یعنی تا این حد در تامین غذای مردم مشکل داریم؟

وی تصریح کرد: رویکرد هیات اروپایی که به ایران سفرکرده مضراست وبه جایی هم نمی‌رسد. وقتی هیات های تجاری به ایران می‌آیند، باید به دنبال راه حلی برای تسهیل وارداتمان باشیم چون این هیات هاتجاری هستند و لزوما نباید بیایند وکالاهایشان را به ما بفروشند و بروند. ما باید به فکر برندسازی باشیم. این هیات های تجاری متشکل از تاجرانی است که همانطورکه برای فروش جنسشان به ایران می‌آیند می‌توانند جنس ما را بخرند و بعد در کشور دیگری بفروشند.

به گزارش اگری پرس، سوال اینجاست که نتیجه این همه رفت و آمد چیست؟ آیا حضور چنین هیأت‌هایی دستاوری برای کشاورزانی که محصولاتشان همواره با ضرر به فروش می‌رسد یا روی دست‌شان می‌‌ماند، دارد؟

سابقه نشان‌داده که حضور هیأت‌های تجاری در ایران نتوانسته دستاورد خوبی را برای ایران به همراه داشته باشد، ظاهراً تنها دستاورد حضور این هئیت اروپایی حضور یک شرکت سرمایه گذاری در بیرجند و همکاری برای پرورش شترمرغ است.