بازار قطر،ظرفیتی ویژه‌ که به راحتی هدر می رود/ ضرورت ارتقای کیفی محصولات داخلی

هجمه‌های سیاسی برخی کشورها علیه قطر،زمینه و بازار مناسبی را برای متحدان این کشور ایجاد کرده که قطعا ایران نیز در این قالب می گنجد،اما برخی مشکلات حوزه حمل و نقل و ضریب بهره وری این شرایط را تحت الشعاع قرار داده است.

 

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تنش میان برخی کشورهای عربی همچون عربستان، بحرین،امارات و مصر با قطر،زمینه و بستر مناسبی را برای صادرات کالاها و محصولات ایرانی به این کشور فراهم ساخته است.

اگرچه ایران به دنبال سوء استفاده از این تحولات نیست و دستگاه سیاست خارجی جمهور اسلامی ایران از همان ابتدا بر لزوم حل و فصل مشکلات ایجاد شده تاکید کرد و گفت و گوی سازنده و میانجی گری را برای رفع مشکلات و انسدادهای سیاسی بوجود آمده،بیش از هر اقدام و رویکرد دیگری سازنده عنوان نمود.

 

اما این به معنای نادیده انگاشتن و غفلت از فرصت ایجاد شده نمی باشد و منطق حکم می کند به موازات تلاش ها برای رفع مشکلات ایجاد شده،باید زمینه و بستر بهره وری حداکثری را از این فضا و عرصه فراهم نمود.

 

در طی روزهای گذشته،گزارش ها و گفت و گوهای اختصاصی متعددی تنظیم و منتشر شد که به واسطه آن ابعاد فرصت های موجود در بازار قطر تبیین و بررسی شد.

 

اما اخبار موید این واقعیت ناخوشایند است که به نحو شایسته و موثری از این بازار استفاده و بهره برداری نمی کنیم و به واقع برخی از مشکلات،کاستی ها و نارسایی ها به عاملی برای ایجاد موانع در این مسیر مُبَدَل شده است.

 

منصور خاوندی،کارشناس اقتصادی، با اشاره به خیز ترکیه برای بهره وری حداکثری از بازار قطر عنوان کرد:از همان نخستین ساعات بروز اختلافات و تنش سیاسی میان برخی کشورهای عربی با قطر،تحرکات و اقدامات آنکارا برای صادرات کالا و محصولات این کشور،به نحو چشم گیری تقویت شد و با عزمی راسخ در دستور کار مقامات ترکیه قرار گرفت.

 

وی افزود:آنچنان که از اخبار رسانه ها و جرایدِ فعالِ قطری استنباط می شود،روزانه قریب به ۱۰۰ تن مواد غذایی توسط ایران به مقصد دوحه صادر می شود.

 

کارشناس اقتصادی گفت:اگر چه در نگاه اول ممکن است اینچنین برداشت شود که عدد و رقم مذکور بسیار قابل توجه است و استمرار این روند می تواند به حصول توفیقاتی سازنده در عرصه اقتصادی کشور و حوزه صادرات منتهی شود،اما با در نظر گرفتن واقعیت های بازار قطر و ظرفیت های بالقوه کشور ایران،به این واقعیت پی خواهیم برد که این میزان از صادرات به هیچ عنوان همسان و هم تراز با توانمندی ها و ظرفیت موجود نمی باشد.

 

خاوندی گفت:با مقایسه ضریب صادرات ترکیه به قطر و هوشمندی آنکارا برای استفاده از این فضا،متوجه خواهیم شد که کشور ایران در این عرصه،به نوعی از ترک ها عقب افتاده است.

 

وی افزود:به نظر می رسد ایران در بخش صادرات،از چالاکی و سرعت العمل کافی برخوردار نیست و باید ساز و کاری اندیشیده شود که در صورت مواجهه با چنین تحولاتی،در کوتاه ترین زمان ممکن از عرصه فراخ ایجاد شده به بهترین نحو ممکن در راستای منافع و مصالح ملی کشور بهره بُرد.

 

خاوندی گفت:با بررسی روند تعاملات و مبادلات تجاری و اقتصادی ترکیه با قطر،به روشنی محرز می شود که ترک ها با عزمی جدی و همتی عالی در صدد تقویت صادرات خود به قطر از مسیرهای هوایی می باشند و حتی برای بهره گیری از راه های آبی نیز برنامه های بسیاری را تدوین و طراحی نموده اند که در خواست برای استفاده از بنادر ایران برای عبور محصولات و کالاهای ترکیه ای،موید عمق این تلاش ها و اقدامات می باشد.

 

از تعریف تخفیفات ویژه در بخش حمل و نقل تا ضرورت ارتقای کیفی محصولات داخلی

 

علیرضا خزائی،کارشناس اقتصادی، با شاره به لزوم دقت نظر هر چه بیشتر بخش خصوصی برای نقش آفرینی سازنده در بازار قطر گفت:یکی از الزامات و ضروریات اساسی در تسهیل روند صادرات به موضوع حمل و نقل معطوف می شود و می طلبد برای بهبود روند صادرات،با تعریف و طراحی بسته های تشویقی و حمایتی،تخفیف هایی در بخش حمل و نقل برای تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی منظور گردد.

 

وی افزود:قطعا ورود دولت در این بخش با هدف رفع موانع و یا به عبارتی صحیح تر تسهیل شرایط ، موثر،نافذ و تعیین کننده خواهد بود.

 

خزائی عنوان کرد:نکته حائز اهمیت بعدی به شناخت دقیق و صحیح نسبت به ذائقه مصرفی و اقتصادی جامعه قطر باز می گردد و قطعا با اشراف منطقی نسبت به واقعیت های حاکم بر بازار قطر،می توان بیشترین و بهترین بهره وری را از شرایط موجود کسب نمود.

 

کارشناس بازار گفت:یکی از ویژگی های قطری ها،به میل فزاینده برای خرید و تهیه محصولات و کالاهای لوکس،تشریفاتی،شکیل و با کیفیت معطوف می شود.

 

وی افزود:در چنین شرایطی،بسته بندی مناسب،اصولی و حرفه ای و همچنین تلاش برای انتخاب و گزینش محصولات و تولیدات با کیفیت و مرغوب از دیگر ضروریاتی است که غفلت از آن می تواند به فرصت سوزی ناخوشایندی تبدیل شود و در شرایطی که ترک ها بصورتی دقیق به این مسائل تمرکز کرده اند و تلاش می کنند نظر مساعد قطری ها را در خصوص محصولات ترکیه ای جلب کنند،هرگونه اقدام و تصمیم اشتباه برای ایران در حوزه صادرات کالا به قطر با ضرر و خسارت جبران ناپذیری همراه خواهد شد.

 

این کارشناس بازار عنوان کرد:نباید از نظر دور داشت که اختلافات ایجاد شده میان قطر و برخی از کشورهای عربی،مادام العمر نخواهد بود و اگر در کوتاه مدت حل و فصل نشود،به احتمال بسیار زیاد در میان مدت و بلند مدت شاهد حل و فصل آن خواهیم بود زیرا از این فضا،بیش از همه کشورهای عربی،متضرر خواهند شد و منافع جهان عرب ایجاب می کند در آینده نسبت به حل و فصل مشکلات ایجاد شده و تعدیل مطالبات مواضع اقدام نمایند.

 

خزائی گفت:به واقع این عرصه،به مثابه فرصتی کم نظیر برای ایران محسوب می شود که قادر خواهد بود با معرفی و ارائه و عرضه محصولات با کیفیت داخلی خود به دوام و قوام حضور فعالانه اقتصادی در بازار قطر بیندیشد و قطعا در صورت اتخاذ تدابیر موثر و هوشمندانه حتی بعد از رفع اختلافات،فضائی مناسب برای حضور هر چه بیشتر ایران در بازار قطر فراهم و میسر خواهد شد.

 

وی در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود،در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع برخی موانع و کاستی ها در راستای تقویت،تسریع و تسهیل صادرات بیشتر به بازار قطر اقدامات مقتضی عملیاتی و اجرایی شود که قطعا حصول این امر به ثمرات و دستاوردهای برجسته ای برای تولید کنندگان،صادرکنندگان،فعالان بخش خصوصی و درکلان امر،اقتصاد کشور منتهی خواهد شد.