بازار دغدغه اصلی تولید‌کنندگان بخش کشاورزی/ پرداخت یارانه صادراتی ضروری است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید‌کنندگان بخش کشاورزی برای یافتن بازار محصولات تولیدی دچار مشکل هستند و برای رفع این مشکل نیازمند فراهم ساختن زیر ساخت‌های صادراتی از جمله فراهم کردن یارانه‌های صادراتی هستیم.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با عنوان «کشاورزی و اقتصاد مقاومتی» گفت: عمده دغدغه‌های تولیدکنندگان در بخش پروتئین حیوانی اعم از طیور، گوشت قرمز و لبنیات عرضه محصول و بازاریابی است.

وی با تاکید بر اینکه تولید‌کنندگان این بخش برای بازار محصول دچار مشکل هستند، افزود: تا دو سال گذشته این بخش از تولید‌کنندگان در تامین نهاده‌ها مشکل داشتند، اما در حال حاضر نهاده‌‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است و به وفور در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد و هیچ مشکلی برای تأمین نهاده برای تولید‌کنندگان وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باغداران هم با مشکل بازار مواجه هستند اما این موضوع در این بخش کمتر است بیان داشت: به عنوان مثال این روزها محصول بخشی از سیب درختی، سیب زمینی، و مقداری هم پرتقال روی دست تولید‌کنندگان مانده است که با پیگیری سیاست‌های تشویقی و همچنین محدود و کنترل کردن واردات امیدواریم تا تمام محصول کشاورزان به طور به بازار مصرف برسد.

 وی در پاسخ به این سؤال چرا قبل از تولید نیازسنجی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: سال گذشته ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب درختی در کشور تولید شد در حالی که نیاز داخلی بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون تن است بنابراین باید برای پیشگیری از این مسائل باید بازاریابی انجام شود ضمن اینکه در سیستم مربوط به صادرات نقاط ضعف جدی وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازار صادراتی و عرضه و تقاضای کالا در دنیا یک بازار رقابتی است که انواع و اقسام یارانه‌های صادراتی برای عرضه محصولات علاوه بر پیمان‌های منطقه‌ای و تعرفه‌های ترجیحی در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد در حالی که ما هنوز در ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای و بازارهای مشترک به نقطه قابل توجهی نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه صادرات نیازمند برنامه‌ میان مدت و بلند مدت است، گفت: بعد از شکل‌گیری پیمان منطقه‌ای ده‌ها سال طول می‌کشد تا با کشورهای منطقه‌، بازار مشترک راه‌اندازی شود و نیاز به زمان دارد.

* ۱۵۰ هزار تن مرغ و تخم مرغ صادر شد

حجتی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای مختلف صادر شد، گفت: صادرات به روسیه نیازمند فراهم کردن زیر ساخت‌های تفاهمی، فنی و قرنطینه‌ای و همچنین در نظر گرفتن قیمت تمام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به صادرات ۵۰ هزار تن مرغ در سال گذشته به کشورهای همسایه بیان داشت: توان صادراتی ما در این زمینه بیشتر است و باید به فکر یافتن بازارهای جدید باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که یکی از مسائلی که تولید‌کنندگان به آن اعتراض دارند نوسان قیمت است، این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: دولت هم مسئول تولید‌کنندگان است و باید نظامی را حاکم کند که تولید‌کننده محصولش را به قیمتی که برای آنها تمام شده عرضه کند تا تولید پایدار باشد و این اساسی است که دولت از نظر اقتصادی دنبال می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر همزمان دولت باید نگران حال مصرف‌کننده‌ها هم باشد که قیمت منطقی باشد و تبدیل به سیاه‌بازار در مقاطع خاص نشود و نمی‌شود یک طرفه نگاه کرد و لذا وقتی ما قیمت تضمینی خصوصا در ارتباط با محصولات کشاورزی در ارتباط با قوانین موضوعه داریم و موظف هستیم روشی را دنبال کنیم که قیمت از حدی پایین‌تر نیاید از آن طرف هم باید پیگیری کنیم تا قیمت از یک حداکثر هم بیشتر نشود و یک قیمت منطقی ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که  تعیین قیمت دستوری چقدر در راستای تعیین قیمت منطقی به ما کمک می‌کند به عنوان مثال وقتی تولید‌کننده شیرخام قیمت تمام شده شیر را اعلام می‌کند اما دولت برای آن قیمتی را در نظر می‌گیرد، آیا آین به ضرر تولید کننده نیست، گفت: این نحوه قیمت‌گذاری دستوری نیست بلکه سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کننده‌ها تعیین می‌کند که قیمت یک کالا در یک واحد تولیدی متوسط با بهره‌وری متوسط چقدر است تا تولید‌کننده زیان نکند.

حجتی گفت: بنابراین دولت باید مراقب باشد تا قیمت کالاها به گونه‌ای در بازار تنظیم شود که نه مصرف‌کننده و نه تولید‌کننده زیان نبینند زیرا رها کردن افسار گیسخته قیمت‌ها در بازار برای هر دو طرف مشکل‌ساز است، ضمن اینکه این موضوع در اکثر کشورها در حال اجراست و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را دستوری دانست.

* تراز غذایی کشور صفر می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی نرخ رشد بخش کشاورزی در سال ۹۴ را بین ۳٫۷ تا ۴٫۲ درصد عنوان کرد و افزود: تراز غذایی کشور علیرغم افزایش جمعیت و تقاضا از منفی ۸ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۵٫۵ میلیارد دلار در سال ۹۳ و منفی ۳٫۲ میلیارد دلار در سال ۹۴ رسیده است و در برنامه‌ای میان مدت این رقم به صفر می‌رسد.

* ضرورت پرداخت یارانه صادراتی محصولات کشاورزی

وی با بیان اینکه اتخاذ ساز و کار تشویقی و پرداخت یارانه صادراتی برای حضور موفق در بازارهای رقابتی ضروری است، گفت: با اتخاذ تدابیر مناسب در دولت به دنبال بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی هستیم.

حجتی در مورد شرایط کم آبی و اینکه بخشی قابل توجهی از آب سالانه صرف کشاورزی می‌شود، بیان داشت: ایران به طور تاریخی کم آب بوده ولی در هر شرایطی نیاز خود را تأمین کرده است.

وی با بیان اینکه طرح تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی با وزارت نیرو اجرا می‌شود، گفت: سامانه‌های نوین آبیاری سال گذشته در ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی اجرا شد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال این طرح در سطح ۲۵۰ هزار هکتار به اجرا در آید.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت ۸۵ درصد تسهیلات سامانه‌های نوین آبیاری را یارانه می‌دهد، بیان داشت: تسهیلات احرای طرح‌های توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس بدون محدودیت ارایه می‌شود.

وی گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام به بهره‌برداران تحویل داده شده و ۳۲۰ هزار هکتار از این طرح آماده تخصیص است که تا سال ۹۶ تحویل می‌شود.

حجتی گفت: دولت یک هزار میلیارد تومان برای بیمه محصولات کشاورزی پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: ۱۰ درصد از مبلغ ریالی صندوق توسعه ملی هر ساله سهم اجرای طرح‌های کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح‌های مصوب وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی با محوریت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، افزایش تولید و بهره‌وری منابع آب و خاک، استفاده از دانش و ابزار نوین در دستور کار قرار دارد.

حجتی بیان داشت: طرح‌های توسعه کشت‌های گلخانه‌‌‌ای، توسعه روش‌های نوین آبیاری، پرورش ماهی در قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود.