ایران ۱۰ سال دیگر در تولید کره خودکفا می‌شود

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: خودکفایی تولید کره طبق برنامه ریزی های صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی طی بازه زمانی ۷ تا ۱۰ سال آینده در کشور نمود عملی پیدا خواهد شد.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ رضا باکری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چرا کره مصرفی در ایران تولید نمی شود، افزود: چربی شیر خام تولید داخلی ۳,۲ درصد است در حالیکه این میزان برای تولید کره اقتصادی و قابل رقابت با محصولات خارجی حداقل باید۴٫۵ درصد باشد.

وی همچنین اظهارداشت: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به افزایش درصد چربی شیر خام و خودکفایی تولید کره از سه سال قبل اجرای پروژه اصلاح نژاد دام را در کشور کلید زده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به این جمله که برنامه اصلاح نژاد دام زمان بر است، اظهار امیدواری کرد که نتایج این برنامه ۷ تا ۱۰ سال آینده در عرصه خودکفایی تولید کره به ثمر بنشیند.

وی در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر مطابق آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید شیرخام کشور ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال است، افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته حجم تولید سالانه شیر خام در ایران تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه به ۱۲ میلیون تن و تا انتهای افق ۱۴۰۴ به ۱۶ میلیون تن باید باشد.

باکری اضافه کرد: مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور باید افزایش یابد به نحوی که این سرانه در ابتدا به عدد ۱۶۵ ودر انتها به ۲۲۵ کیلو گرم برای هر نفر در سال برسد.