ایران نیازمند ایجاد اتاق تمیز کلاس سه برای مقابله با بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان

مدیر تحقیقات بیماری های طیور موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: برای مقابله با اکثر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ایران نیازمند ایجاد اتاق تمیز کلاس سه است.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایرنا، حسین گودرزی روز سه شنبه در حاشیه شصتمین سالگرد صنعت مرغ تخمگذار کشور که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شده بود در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نوع H7N1 انتظار می رود تولیدکنندگان و سازمان های نظارتی بر بهداشت واحدهای تولیدی بیش از گذشته بر این امر توجه داشته باشند.
وی اظهار داشت: چرا که امسال در فصل تابستان با بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصل گرما مواجه شدیم که خوشبختانه در تعدادی اندک واحد بومی استان مازندران و فیروزکوه مشاهده شد که با واکنش سریع سازمان دامپزشکی کشور این پدیده کنترل شد اما به دلیل بروز این بیماری در فصل گرما احتمال شیوع آن در فصل سرما نیز وجود دارد که نیازمند تشدید نظارت ها و دقت نظر بیشتر است.
وی با بیان آنکه ایران در منطقه ای قرار دارد که کشورهای اطراف آن دارای بیماری های مختلف دام و طیور است، متاسفانه ایران با وجود تمام این مشکلات دارای اتاق تمیز کلاس سه در موسسه واکسن و سرم سازی رازی یا انستیتو پاستور ایران نیست و این یکی از معضلات و مشکلات کشور برای مبارزه با بیماری های خطرناک به شمار می رود.
وی معتقد است: موسسه واکسن و سرم سازی رازی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و تامین کننده واکسن و دارو در کشور باید به آزمایشگاه اتاق تمیز کلاس سه مجهز شود که این امر نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است که انتظار می رود از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد.
گودرزی اضافه کرد: تجهیزات و امکانات اتاق تمیز کلاس سه باید از طریق فرانسه تامین شود که خوشبختانه به تازگی طرفین فرانسوی با ایران قراردادهای چند جانبه ای را حتی در بخش کشاورزی نیز داشته اند که این می تواند راهگشایی برای راه اندازی این اتاق در ایران باشد.
وی پیشنهاد داد: همچنین برای جلوگیری از انتقال آلودگی باید اتاق تمیز کلاس سه به صورت سیار عمل کند تا انتقال آلودگی در کشور کاهش یابد.
مدیر تحقیقات بیماری های طیور موسسه واکسن و سرم سازی رازی از کیفیت بالای واکسن و داروی تولیدی این موسسه خبر داد و گفت: واکسن و داروهای این موسسه از کیفیت قابل قبولی برخوردار است زیرا با دانش علمی روز دنیا پیش می رود اما برای حمایت از تولید داخل باید واردات دارو و واکسن کنترل شود.
وی از رونمایی دو واکسن جدید بخش طیور در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تمام واکسن مورد نیاز طیور در داخل کشور تامین و توزیع می شود به طوری که به تازگی واکسن دوگانه ۰٫۲ درصدی بیماری آنفلوانزای پرندگان و نیوکاسل تولید و به بازار عرضه شده است. این واکسن دارای دز پایین و تاثیرگذاری بالاست.
گودرزی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ میلیون دز معادل ۳۰ درصد واکسن دوگانه آنفلوانزا و نیوکاسل طیور در کشور تولید می شود و طبق برنامه در نظر داریم تا پایان سال جاری نیز این میزان افزایش یابد.