ایران رتبه ۶۶ واردات کنستانتره را به خود اختصاص داده است/کاهش نرخ نهاده‌ها طی ۴ سال اخیر

رئیس انجمن خوراک دام و طیور گفت:کشور ما ۳ درصد واردات کنسانتره و مکمل مواد افزودنی خوراک دام را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام و طیور و آبزیان، با اشاره به اینکه ذرت دامی مهم ترین محصول وارداتی کشور است، اظهار داشت: براین اساس ۸۲ درصد ذرت دامی،۱۶ درصد گندم دامی،۲۶ درصد علوفه دامی و ۹۰ درصد کنجاله روغنی وارداتی است.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۶ از ۴۱ کشور دنیا حدود ۵۵ هزارتن انواع کنسانتره،مکمل و مواد افزودنی دام به ارزش بالغ بر ۶۵ میلیون دلار وارد کرد.

 

موافق قدیری با اشاره به اینکه کنجاله سویا رتبه پنجم اقلام وارداتی را به خود اختصاص داده است، گفت: براین اساس سالانه بیش از یک میلیون تن سویا وارد کشور شده است.

 

رئیس انجمن خوراک دام و طیور با بیان اینکه کشور ما رتبه ۶۶ واردات انواع کنسانتره را به خود اختصاص داده، عنوان کرد: کشور ما ۳ درصد واردات کنسانتره و مکمل  مواد افزودنی خوراک دام را به خود اختصاص داده است.

 

به گفته وی ارزش این حجم واردات نسبت به پنج سال گذشته ۴ درصد رشد و در مقایسه با سال ۲۰۱۶ ، ۱۶ درصد افزایش داشته است.

 

موافق قدیری با اشاره به وضعیت صادرات انواع خوراک دام، طیور و آبزیان ابزیان اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزارتن خوراک دام، طیور و آبزیان به ارزش بالغ بر ۶۸ میلیون دلار به ۱۱ کشور جهان صادر شد که این امر بیانگر رشد صعودی صادرات طی پنج سال اخیر است.

 

 این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته برای ورود به بازار کشورهایی همچون الجزایر،بنگلادش،عمان،افغانستان،کویت،عراق،افغانستان،ترکمنستان،تاجیکستان،ارمنستان و دیگر کشورهای همسایه اقدام کردیم اما نتوانستیم به قرارداد میان مدت و بلند مدت برسیم چرا که ریسک این فعالیت ها برای صنعت بسیار بالاست.

 

رئیس انجمن خوراک دام، طیورو آبزیان با بیان اینکه تغییر و تحولات اقتصادی در صنعت دامپروری اجازه چنین ریسکی در بازار کشورهای همسایه را به ما نمی دهد،عنوان کرد: در صورتی که مشاهدات و مذاکرات تجاری ما با طرف خارجی می گوید می توانیم در بازارهای بین المللی و فراملی فعالیت نماییم اما ترجیح می دهیم وارد این بازارها نشویم چرا که مباحث مرتبط با قوانین  بوروکراسی های پیچیده اداری اجازه برنامه ریزی بلند مدت از مدیران را سلب کرده است.

 

به گفته وی در برخی کشورها همانند عراق جای پای مذاکرات دولتی و دیپلماسی اقتصادی دولت کاملا احساس می شود.

 

موافق قدیری در پاسخ به این سوال که مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن اظهاراتی مبنی بر کاهش قیمت نهاده ها دارد، بیان کرد:بررسی های میدانی و گزارشات از بازار داخل بیانگر آن است که طی چند روز گذشته قیمت مواد اولیه نهاده های دامی به ویژه ذرت و جو پس از کاهش قیمت در هفته های قبل روند صعودی به خود گرفت ضمن آنکه در بازار های جهانی قیمت سویا و ذرت افزایش یافته است.

 

به گفته ی کاهش بیش از حد انتظارات یکی از فاکتورهای اصلی نوسانات قیمت به شمار می رود.

 

رئیس انجمن خوراک دام،طیور و آبزیان تصریح کرد: طی ۴ سال اخیر متوسط قیمت ذرت داخلی و خارجی ۲۰ درصد و کنجاله سویا داخلی ۱۸ درصد و سویا خارجی ۱۲ درصد تقلیل یافته است.