ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا/سرانه مصرف تخم مرغ تعریفی ندارد

ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیا محسوب می شود اما باوجود ظرفیت بالا سالانه تنها ۹۵۰ هزارتن از این ماده غذایی ارزشمند در کشور تولید می شود.

به گزارش اگری پرس؛ همزمان با روز جهانی تخم مرغ تمامی دنیا به اشکال مختلف از این محصول غذایی با ارزش سخن خواهند گفت، چرا که تخم مرغ به عنوان ارزانترین غذای پروتئینی می تواند جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانوار داشته باشد که تنها به سبب باورهای اشتباه آحاد جامعه از مصرف این ماده غذایی خودداری می کنند.

ایران دهمین کشور تولید کننده تخم مرغ در دنیا محسوب می شود که سالانه علی رغم ظرفیت بالا تنها ۹۵۰ هزارتن تخم مرغ تولید می کند که البته برخی مسوولان امر صادرات موقتی در کنار کاهش سرانه مصرف را دلیل اصلی این امر می دانند.

 

یکی از سیاست های ستاد ترویج مصرف تخم مرغ از بدو تشکیل در سال ۸۹ اصلاح باورهای آحاد جامعه نسبت به مصرف تخم مرغ  و افزایش سرانه مصرف بود که تاکنون به اهداف برنامه ریزی شده دست نیافته است.

 

همچنین در روز جهانی تخم مرغ به لحاظ ارزش غذایی این ماده شعار زندگی سالم با مصرف یک تخم مرغ در روز مطرح شده که مصرف سرانه کشور ما بیانگر آن است که با این شعار فاصله معناداری داریم.

 

البته ناگفته نماند که افزایش سرانه مصرف تخم مرغ از ۱۹۸ به ۲۵۰ عدد در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده است که انتظار می رود با فرهنگ سازی مناسب به این رقم برسیم.

 

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با انتقاد از سرانه مصرف پایین تخم مرغ اظهار کرد: با توجه به آنکه در دنیا تخم مرغ به عنوان غذای سلامتی و پروتئین ارزشمند یاد می شود اما در کشور ما مصرف تخم مرغ چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

وی با بیان اینکه متوسط سن ۲۴ میلیون نفر جمعیت کشور کمتر از ۱۸ سال است،افزود: تامین پروتئین ارزان قیمت برای قشر جوان یکی از دغدغه مسوولان به شمار می رود که بدین منظور افزایش سرانه مصرف تخم مرغ از متوسط ۱۹۸ عدد به ۲۵۰ عدد امری ضروری است.

 

طلاکش ادامه داد: علی رغم آنکه مردم در چند سال اخیر با این ماده غذایی ارزشمند آشتی کردند اما سرانه کنونی رضایت بخش نیست که انتظار می رود تا پایان برنامه ششم توسعه  برای جلوگیری از سوء تغذیه مواد پروتئینی به رقم ۲۵۰ عدد برسیم.

 

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ادامه داد: در سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید تخم مرغ را در دستور کار خود قرار داده در حالیکه به افزایش صادرات توجه چندانی نداشته است چرا که به سبب نبود امکان رقابت با رقبا در بازارهای هدف توفیق چندانی در امر صادرات نداشته ایم.

 

وی با بیان اینکه کشور ما رتبه اول در سلامت این محصول را دارد، افزود: از آن جا که شرایط ایده آلی در تولید تخم مرغ داریم همواره به مردم توصیه می کنیم که مصرف این ماده غذایی با کیفیت و فاقد افزودنی را درسبد غذایی خانوار خود قرار دهند.

 

این مقام مسوول با بیان اینکه در افزایش تولید تخم مرغ مشکلی نداریم، اظهار کرد: سال گذشته ۹۴۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که ۱۰۰ هزارتن از این میزان مربوط به تخم مرغ محلی، ماکیان، بلدرچین و ۸۴۰ هزارتن در مرغداری صنعتی تولید می شود که پیش بینی می شود امسال در صورت عدم بیماری آنفولانزا حاد پرندگان میزان تولید افزایش یابد.

 

افزایش سرانه مصرف استراتژی مناسب حل مازاد تولید تخم مرغ

 

رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با بیان اینکه سالانه حدود ۹۰۰ هزارتن تخم مرغ در داخل مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: براین اساس متوسط سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۰٫۵ تا ۱۱ کیلو گرم است در حالیکه متوسط مصرف جهانی ۱۰ کیلو اعلام می شود.

 

وی با بیان اینکه تولید کنونی تخم مرغ سالانه ۹۳۰ تا ۹۴۰ هزارتن است، افزود: البته ظرفیت تولید بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن در کشور وجود دارد.

 

ترکاشوند ادامه داد: با توجه به محدودیت تامین سایر کالاهای پروتئینی در سبد غذایی خانوار، سرانه مصرف تخم مرغ باید به ۱۵ کیلوگرم افزایش یابد.

 

این مقام مسوول با اشاره به اینکه افزایش سرانه مصرف نیازمند فرهنگ سازی است، بیان کرد: رسانه ها باید  آگاه سازی مردم نسبت به مصرف این ماده غذایی ارزشمند را در دستور کار خود قرار دهند.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه افزایش تولید ارتباطی به توسعه صادرات ندارد، اذعان داشت:افزایش تولید بر مبنای صادرات مناسبتی ندارد، چرا که تجارت تخم مرغ در همه جای دنیا منطقه ای است مگر آنکه به صورت فرآوری شده به بازارهای هدف صادر شود چرا که ممکن است تحت شرایطی کشورهای وارد کننده به صادرکننده تخم مرغ تبدیل شوند.

 

وی با بیان اینکه تخصیص مشوق های صادراتی تاثیری در میزان صادرات ندارد، افزود: از آن جا که تمامی مسائل صادراتی در اختیار ما نیست مانند سال های گذشته با شیوع بیماری آنفولانزا حادپرندگان، تجار بازارهای هدف حاضر به خرید تخم مرغ نیستند.

 

به گفته ترکاشوند افزایش سرانه مصرف تنها استراتژی مناسب حل مازاد تولید این محصول است.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در صورت افزایش سرانه مصرف به ۱۵ کیلو گرم به این رقم تولید خواهیم رسید و از این رو سرمایه گذاری تشکل های استانی و مرغداران در زمینه آگاه سازی مردم از مصرف این محصول امری ضروری است.

 

وی “هر انسان سالم مصرف یک تخم مرغ در روز” را شعار روز جهانی تخم مرغ اعلام کرد و افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه تخم مرغ و نقش آن در سلامت آحاد جامعه، این پیام باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ترکاشوند با اشاره به قیمت مناسب این محصول نسبت به سایر پروتئین های موجود در بازار بیان کرد: ستاد ترویج مصرف تخم مرغ با همکاری دستگاه های دولتی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش ، سازمان دامپزشکی و رسانه ها باید برنامه جامعی برای تبلیغ و ترویج مصرف تخم مرغ را در دستور کار خود قرار دهند.

 

توسعه صنایع تبدیلی تنها راهکار رونق صادرات تخم مرغ

 

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تولید تخم مرغ خودکفا هستیم، بیان کرد: کاهش میزان سرانه مصرف و صادرات موقتی محصول، عدم استفاده از ظرفیت تولید را به همراه داشته است.

 

وی افزود: با توجه به مازاد تولید و چالش های مرغداران انتظار می رود که با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصول بتوان میزان صادرات را افزایش داد تا دغدغه مرغداران به پایان برسد چرا که به اندازه کافی در این زمینه سرمایه گذاری صورت گرفته است.

 

به گفته پاپی زاده نبود یارانه حمل و نقل و معافیت های گمرکی از سوی دولت موجب شده که صادرات چندانی در این زمینه  نداشته باشیم.

 

انتهای پیام/