ایران حاضر به لغو تعرفه واردات گندم نشد

وزارت کشاورزی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد، ایران آماده اعطای امتیازات تعرفه ای در مورد گندم، نفت پالایش شده، آب معدنی و سیگار در چهارچوب منطقه تجارت آزاد ایجاد شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی نیست.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزارش تاس، بعد از دور دیگری از مشورت ها در مورد انعقاد موافقتنامه موقت ایجاد منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی وزارت کشاورزی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد، ایران آماده اعطای امتیازات تعرفه ای در مورد مجموعه ای از کالاهای کشاورزی به استثنای گندم، نفت پالایش شده، آب معدنی و سیگار در چهارچوب منطقه تجار آزاد ایجاد شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی است.

در این بیانیه آمده است: «ایران در پیشنهاد حداکثری ای که ارائه کرده، آمادگی خود برای اعطای امتیازات بر اساس درخواست دولت های عضو اتحادیه را اعلام کرده که تقریبا شامل تمام کالاهای مورد علاقه اتحادیه اوراسیایی به استثنای گندم، نفت پالایش شده، آب معدنی و سیگار است.»

بر اساس این بیانیه، بعد از این مشورت ها توافقی انجام نشده، و طرف ها نتوانسته اند به یک «توافق قابل قبول متقابل برسند و مذاکرات ادامه خواهد داشت.»

روسای جمهور کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در دسامبر ۲۰۱۶ با پیشنهادات در زمینه انجام مذاکرات در خصوص یک منطقه تجارت آزاد با ایران، مصر، هند و سنگاپور موافقت کردند. سرژ سرگیسیان، رئیس جمهور ارمنستان و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز نسبت به امضای موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی ابراز تمایل کرده اند.

در روز ۷ مارس ۲۰۱۷، کمیته بین دولتی اتحادیه اقتصادی اوراسیایی با صدور قطعنامه ای آغاز اقدامات مقدماتی برای انعقاد یک موافقتنامه مرتبط در این زمینه را اعلام کرد.