ایران جزء ۸ کشور دارای مرغ نژاد لاین است.

مدیر عامل سابق مجتمع مرغ لاین بابل کنار گفت: با وجود این که ایران جزء ۸ کشور دارای مرغ نژاد لاین است، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد بازار مرغ کشور در اختیار نژاد وارداتی به نام راس انگلیس است.

به گزارش اگری پرس محمدحسین انصاری فرد مدیر عامل سابق مجتمع مرغ لاین بابل کنار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد این که چرا علیرغم تولید سالانه ۲ میلیون تن مرغ در کشور از نظر نژاد و لاین‌های مرغ وابسته هستیم، گفت: صنعت مرغداری در دنیا به سرعت رو به رشد است و اگر در حدود ۴۰ سال پیش ضریب تبدیل غذایی در طیور صنعتی ۳ به ۱ بود، امروز این رقم به کمتر از ۱٫۵ رسیده است (تولید ۱ کیلو گوشت به ازای مصرف ۱٫۵کیلو گرم دان).

وی افزود: رسیدن به ضریب تبدیل غذایی بالا مستلزم اصلاح ژنتیک، اصلاح نژاد و بهره‌گیری از علوم تغذیه‌ای مدرن و تطابق مواد غذایی با آب و هوای منطقه دارد.

این کارشناس صنعت مرغداری اظهار داشت: در صنعت رو به پیشرفت مرغداری در دنیا برای رقابت پذیری با رقبای خارجی بدیهی است که باید در چندین عرصه همزمان رشد و با افزایش ضریب تبدیل این صنعت به صنعتی مقرون به صرفه تبدیل شود.

انصاری فرد با بیان این که کشورهای ترکیه، برزیل و مکزیک رقبای ما در صنعت مرغداری هستند، تصریح کرد: ایران جزء ۸ کشور داری مرغ لاین است و از پتانسیل ژنتیکی و فراورده‌های ژنتیکی مورد نیاز برخوردار هستیم.

مدیر عامل سابق مجتمع مرغ لاین افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد بازار مرغ کشور در اختیار نژاد وارداتی به نام راس انگلیس است و علت این موضوع این است که این نژاد در بالای ۴۲ روز تولید گوشت می‌کند و ضریب تبدیل آن بهتر از مرغ لاین است.

انصاری فرد بیان داشت: اگر بتوان شرایطی فراهم کرد که مرغ‌های کشتاری در کشتارگاه‌ها در روز ۳۵ و حتی زیر ۳۰ کشتار شوند، ما نه تا تنها قابلیت رقابت با راس و کاب را داریم، بلکه از این دو نژاد هم جلوتر هستیم.

مردم مرغ با وزن کم مصرف کنند

این کارشناس صنعت مرغداری تصریح کرد: در صورتی که فرهنگ مصرف مرغ در جامعه را به سمت مصرف مرغ‌های کوچک و با وزن کم حدود ۱٫۲ دهم کیلوگرم تغییر دهیم، مرغ آرین قابلیت رقابت با لاین‌های وارداتی را دارد و حتی می‌توان از نژاد مرغ آرین ۸۰ درصد مرغ مورد نیاز مصرفی کشور را تامین کرد.

مدیرعامل سابق مجتمع مرغ لاین با بیان این که در حال حاضر مشکل اصلی تغییر ذائقه‌ مردم در مصرف مرغ‌های درشت سایز است، بیان داشت: نژاد آرین نژاد جوجه‌ کبابی است و در وزن بالا ضریب تبدیل مواد غذایی آن بالا می‌رود و از آن جا که پرخور است، در وزن زیاد دچار بیماری می‌شود که البته با اصلاح ژنتیک می‌توان این موضوع را حل کرد.

وی با اشاره به این که صنعت مرغ لاین در ایران نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و تاسیسات آن مربوط به ۲۰ سال قبل است، گفت در دنیای که سال به سال در حال تغییر است، تکنولوژی ۲۰ سال پیش برای تولید این نژاد بسیار قدیمی است.

انصاری فرد تصریح کرد: مرغ لاین آرین در حال حاضر در بابل کنار دارای ۱۵۰ هزار مترمربع فضای مرغداری و تاسیساتی و ۱۳۷ هزار هکتار فضای جنگلی است و چنین فضایی نیاز به سرمایه‌گذاری برای تغییر و به روز رسانی زیرساخت‌ها دارد.

این کارشناس صنعت مرغداری با اشاره به این که بازار فروش مرغ سبک زمانی ایجاد می‌شود که تغییر الگوی مصرف ایجاد شود، بیان داشت: کار خیلی ساده، و نیاز به عزم جدی دارد.

وی افزود : نژادهای راس و کاب در وزن پایین از ما عقب‌تر است، ولی در وزن بالا ضریب تبدیل آنها از نژاد لاین جلوتر است.

بقایای دارویی در مرغ سبک کمتر است

انصاری فرد بیان داشت: مصرف مرغ سبک در جامعه برای سلامت مردم بسیار حایز اهمیت است، زیرا هم بقایای دارویی در آن کمتر و همچنین هضم پروتئین مرغ در وزن پایین برای روده انسان آسانتر است.

وی افزود: مصرف مرغ در کشورهای اروپایی و آمریکایی با وزن بالا ممنوع و همچنین توصیه بهداشت جهانی این است که مرغ با وزن پایین‌تر مصرف شود، این کارشناس صنعت مرغدرای تصریح کرد، سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت دام و سازمان نظام دامپزشکی هم مصرف مرغ در وزن پایین‌تر را تایید می‌کند.

انصاری فرد با بیان این که باید کشتارگاه‌ها را موظف به کشتار مرغ با وزن پایین (مرغ سایز) کرد، گفت: از نظر منافع ملی بزرگترین مزیت مصرف مرغ سایز کاهش مصرف دان مرغ است و چون بیشتر دان مصرفی کشور مثل ذرت و سویا وارداتی است، بنابراین مصرف هرچه کمتر آن به نفع منافع ملی و اقتصاد ملی است.

وی افزود: ذرت و سویا جزء ۵ اقلام اساسی مصرف در مرغداریها است که از طریق واردات تامین می‌شود.