ایده استراحت جنگل بعد از سه سال هنوز تبدیل به لایحه نشده است!/خانم ابتکار خروجی مستدل جلسات مربوط به واردات چوب را ارائه دهند

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: استراحت جنگل از حیث اکولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی بار و محتوای لازم را ندارد و همیشه به‌عنوان یک ایده مطرح بوده است.

به گزارش اگری پرس، بهزاد انگورج با بیان اینکه بعضی‌ها درباره استراحت جنگل زیاد صحبت کرده بودند و بعد سه سال اکنون باید در مورد لایحه استراحت جنگل در کمسیون امور زیربنایی این ایده بحث و بررسی شود، اظهار کرد: بنابراین هنوز تبدیل به لایحه نیز نشده و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده و هنوز نمی‌توان حتی به آن عنوان لایحه داد.

وی در ادامه افزود: به جنگلداری این ایراد وارد است که در خود مدیریت تک‌محصولی دارد اما این نکته ذاتاً ایراد نیست زیرا جنگلداری برای اصلاح جنگل هدف‌های کلان مندرج در ماده ۲ را دنبال می‌کند و بیش از آنکه یک تهدید باشد در ذات خود یک فرصت است و مانع از تحمیل بهره‌برداری مازاد بر تحمل اکولوژیک می‌شود.

انگورج تصریح کرد: به طور مشخص به مدیریت چند منظوره و مشارکتی در جنگل بیشتر ابراز علاقه می‌کنم و این علاقه‌مندی را تابع مطالعات می‌دانم و در هر مکان و نقطه از جنگل نه مشارکت را و نه چند منظوره را به صلاح جنگل نمی‌بینم.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: از حیث اقتصادی به اعتقاد من دولت نباید از منابع مالی تجدیدناپذیر مانند فروش نفت، برای مراقبت و نگهداری منابع تجدیدپذیر استفاده کند زیرا جنگل و مرتع به عنوان منابع تجدیدپذیر می‌توانند با اقتصاد درون‌زا مدیریت شوند و اسلاف ما با این منابع تاکنون به عنوان منبع درآمدی برای کشور نگاه نکردند و ما تاکنون مدیریتی را دنبال کردیم که با بهره‌برداری سبک یک اقتصاد درون‌زا داشته باشد اما اگر دولت به چنین تصمیمی برسد ما هم به عنوان دستگاه اجرایی آن را اجرا می‌کنیم.

انگورج خاطر نشان کرد: در هر حال ما نه کشور روسیه هستیم و نه دیگر کشور‌های اروپایی و امریکایی ! ما در اقلیم خشک تا نیمه‌خشک ایران، مدیریت محتلفی را در نواحی رویشی داریم و از این ویژگی مختلف، یک نتیجه گیری واضح را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: ناحیه رویش زاگرس فاقد سابقه بهره‌برداری چوبی در قالب طرح است و شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی به مراتب بدتر در فرایند پس رفت قراردارد و ناحیه رویشی هیرکانی در برخی سطوح دارای سابقه بهره‌برداری چوبی در قالب طرح جنگلداری است و شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی به مراتب بهتری نسبت به سطوح جنگل فاقد سابقه اجرای طرح دارد و همین طور شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی به مراتب بهتری نسبت به ناحیه رویشی زاگرس دارد.

انگورج تصریح کرد: بنابراین مشکل حفاظتی و صیانتی در جنگل باید عمدتا حول محور سرمایه‌گذاری دولت در ساماندهی بهره‌برداری‌های عرفی و سنتی و رفع تعارض جست‌وجو شود، چرا دولت و دستگاه‌های مختلف اجرایی در تخصیص سرمایه و منابع، یا همکاری بین بخشی در انجام این مهم کوتاهی کردند.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: در متن پیشنهادی لایحه استراحت جنگل ده‌ها ایراد گرفته شد و حتی از چیدمان بندها می‌شود گفت که هیچ کارشناس و مدیر جنگل دارای تجربه اجرایی آن را تا قبل از ارائه به دولت ندیده است، در حالی که که خانم دکتر ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته‌اند « پس از برگزاری جلسات متعدد پیش‌نویس لایحه استراحت جنگل‌های شمال کشور و سازوکارهای اجرایی آن تهیه شده است» مباحث کارگروه حول محور مواد مصوبه و مفاد هر یک از مواد برای شرح خدمات و دستورالعمل طرح مدیریت منابع جنگلی بوده است و بحث‌ها در هر کارگروه‌ها منضم به صورت‌جلسه است و سوابق نیز وجود دارد.

وی افزود: انتظار می‌رود خانم ابتکار از روی تدبیر از مجموعه مدیران خود سؤال کنند، نتیجه و خروجی جلسات مربوط به واردات چوب که در سازمان مزبور برگزار شد، تا چه حد امیدبخش بود و به ایشان گزارش مستدل ارائه بدهند و همکاران‌شان از کدام سازوکار حرف می‌زنند! چه سازوکاری نوشتند که ما بی‌خبریم!

انگورج خاطر نشان کرد: حامیان دولت تدبیر و امید باید بدانند با کدام سازوکار می‌شود روند واردات چوب با پوست را با اعمال قرنطینه و قیمت مناسب تسهیل بخشید و انجام داد و به صاحب صنایع اطمینان داد نهراسند! اقدام دولت توام با تدبیر است و همه جوانب کار را توجه کرده و امید داشته باشد که پشتیبانی می‌شود.

وی بیان کرد: اگر از برنامه استراحت جنگل حرف می‌زنند باید برنامه‌نویس باشند، هدف کلان حفاظت جنگل است و هدف راهبردی مدیریت پایدار است و هدف عینی دستیابی به معیارها و شاخص‌های پایداری است و باید زمان، مکان، امکان، روش و شیوه اجرای برنامه جنگل را اعلام کنند.

منبع: فارس