ایجاد محدودیت در صنعت و کشاورزی کشور با نهایی شدن «توافقنامه پاریس»

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توافقنامه پاریس محدودیت و معذوریتهایی را در بخشهای صنعت، توسعه و کشاورزی به‌دنبال دارد، گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی باید این توافقنامه را مورد بررسی بیشتر قرار دهد.

به گزارش اگری پرس؛ جبار کوچکی‌نژاد درباره مشکلات ناشی از توافقنامه پاریس در بخشهای صنعت و توسعه‌ای و بررسی مجدد آن از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: توافقنامه پاریس آسیبهای زیادی را به‌دنبال دارد و عمده این آسیبها در بخشهای توسعه‌ای خواهد بود.

وی ادامه داد: توافقنامه پاریس باعث بروز مسائل و آسیبهای زیادی در توسعه و صنعت خواهد شد و مشاهده کرده‌ایم که کشوری همانند امریکا نیز از آن خارج شده است.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر تابع توافقنامه پاریس شویم دچار معذوریت و محدودیتهایی در بخش توسعه‌ای، صنعتی، کشاورزی و … خواهیم شد که به همین سبب باید این توافقنامه بیشتر مورد بررسی کارشناسان و مسئولان قرار گیرد.

کوچکی‌نژاد درباره اینکه آیا مجلس این توافقنامه را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهد یا خیر گفت: این توافقنامه هنوز دوباره در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه فراکسیون محیط زیست هنوز به طور اختصاصی به موضوع توافقنامه پاریس ورد نیافته است، اظهار کرد: جا دارد که فراکسیون در موضوع توافقنامه پاریس ورود یابد و به همین منظور نشستی را هم برگزار کند.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به‌طور حتم به‌دنبال برگزاری نشست و تمرکز بیشتر بر روی توافقنامه پاریس خواهیم بود که در این رابطه صحبتهای منتقدان را هم مورد توجه قرار می‌دهیم.

کوچکی‌نژاد درباره اینکه احتمال خروج از توافقنامه پاریس وجود دارد یا خیر گفت: باید بررسی بیشتر بر روی توافقنامه پاریس صورت گیرد و آن زمان در نهایت تصمیم‌گیری شود.

گفتنی است، توافقنامه پاریس در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) سال ۲۰۱۵ با شرکت نزدیک به ۱۹۶ کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد؛ هدف بلندمدت توافق پاریس این است که دمای کره زمین تا پایان قرن به‌جای دو درجه، ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

پس از تصویب این توافقنامه از سوی دولت یازدهم، مجلس شورای اسلامی نیز پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس را بررسی و تصویب کرد؛ این مصوبه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد که شورای نگهبان ایراداتی نسبت به این توافقنامه گرفته است؛ بررسیهای نهایی توسط نمایندگان در حال انجام است.

به‌گفته برخی کارشناسان توافقنامه پاریس می‌تواند باعث ایجاد محدودیتهایی در مسیر پیشرفت کشور، توسعه و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی همچنین زمینه‌ای برای افشای اطلاعات کشور شود.