انتقاد رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون از نحوه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی

ناقص بودن پرونده‌ها، تشکیک در مقدار نرخ سود بانکی و نیز بخشنامه‌های متناقض، ازجمله بهانه‌های بانک کشاورزی در عدم پرداخت تسهیلات خط شماره چهار مکانیزاسیون است.

به گزارش اگری پرس، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از سخت‌گیری‌های بانک کشاورزی در کندی پرداخت تسهیلات خط اعتباری شماره چهار مکانیزاسیون انتقاد کرد و گفت: با توجه به توفیق‌های به‌دست ‌آمده در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ و ارتقاء سرمایه‌گذاری و شاخص‌های توسعه‌ای مکانیزاسیون، متأسفانه در سال ۱۳۹۵ سخت‌گیری‌های بیش از حد نظام بانکی کشور، روند جذب تسهیلات خط شماره چهار مکانیزاسیون کشاورزی را با مشکل جدی روبه‌رو کرد.

کامبیز عباسی افزود: با وجود آنکه سامانه ثبت نام در مسیر پرداخت تسهیلات و میز خدمت بین سازمان‌های جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در سطح استان‌های کشور ایجاد شده است، اما مشکلات همچنان پابرجاست.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمامی موانع موجود، بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان تقاضا طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری در شعبات مختلف بانک کشاورزی سراسر کشور به ثبت رسیده که معادل ۳۰ درصد سطح اعتبارات سال جاری است.

عودت ۱۴۵ پیش‌فاکتور ارائه‌شده به کارخانه تراکتورسازی از سوی بانک کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: از این مقدار تنها ۵,۵ تا شش درصد اعتبارات خط مذکور جذب شده و مابقی درخواست‌ها با سخت‌گیری‌هایی همچون ناقص بودن پرونده‌ها، تشکیک در میزان نرخ سود و بخشنامه‌های متناقض بانک کشاورزی در کمتر از ۱۰ روز عودت داده شود.

عباسی تصریح کرد: بهتر است مسئولان در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و در جهت پاسخگویی به تقاضاهای انبوه ثبت‌شده در بانک کشاورزی تسهیل‌گری‌های لازم را در جهت جذب اعتبارات مکانیزاسیون به عمل آورند.

وی یادآور شد: بر اساس مدارک موجود، روزانه بیش از ۱۵۰ پیش‌فاکتور از سوی کارخانه تراکتورسازی ایران صادر و تنها پنج پیش‌فاکتور منجر به اخذ تسهیلات می‌شود و امکان دریافت برای ۱۴۵ نفر دیگر امکان‌پذیر نیست.

عباسی تأکید کرد: این در حالی است که طی سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و در دوره‌ای از سال ۱۳۹۴ روزانه ۱۱۰ دستگاه تراکتور در کشور جذب می‌شد.

گفتنی است، طی پی‌نوشت وزیر صنعت، معدن و تجارت در هامش گزارش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه ماشین‌های کشاورزی به سخت‌گیری‌های سیستم بانکی کشور در حوزه مکانیزاسیون اشاره شده و همچنین این مهم توسط وزیر کشور نیز از بانک کشاورزی مورد پیگیری قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، تخصیص نیافتن بودجه‌های سال جاری هیچ ربطی به پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون ندارد، زیرا بانک کشاورزی تعهد کرده سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند؛ بنابراین پرداخت یک‌هزار میلیارد تومان از این مقدار، عد بزرگی نیست.

منبع: ایانا