امسال ۹۰۰ تن پیله‌تر ابریشم تولید شد/معرفی ۴۰۰ نوغاندار برای دریافت تسهیلات بانک

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم امسال با قیمت حدود ۲۰ هزار تومان در بازار خریداری شد، گفت: امسال در مجموع ۹۰۰ تن پیله‌تر ابریشم تولید شد.

به گزارش اگری پرس، علی‌اصغر داداش‌پور رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: امسال در مجموع ۹۰۰ تن پیله‌تر ابریشم تولید و روانه بازار شد.

وی با بیان اینکه برای توسعه نوغانداری کشور در حال برنامه‌ریزی و فراهم کردن زیر ساخت‌ها هستیم، گفت: برای تأمین تخم نوغان مورد نیاز سال آینده، کار پرورش کرم ابریشم نژاد را با ۳۸ جعبه انجام دادیم و با این کار ۱۳۰۰ جعبه تخم نوغان والد استحصال شد.

داداش‌پور تصریح کرد: همچنین برای تأمین بانک ژن و حفظ ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم امسال پرورش ۱۱۰ واریته کرم ابریشم لاین انجام شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان داشت: در سال جاری تمامی ۹۰۰ تن پیله‌تر ابریشم تولیدی توسط بخش غیردولتی خریداری شد و هیچ‌گونه بار مالی برای دولت ایجاد نکرد.

وی افزود: همچنین امسال قیمت تضمینی پیله‌تر ابریشم ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شد، اما به طور متوسط هر کیلوگرم از این محصول با ۵ هزار تومان بالاتر از قیمت تضمینی در بازار خریداری شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد: انتظار داریم با افزایش قیمت تضمینی و نزدیک شدن آن به قیمت توافقی در سال آینده انگیزه کافی برای تولید کرم ابریشم بین نوغانداران فراهم شود.

وی با اشاره به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در احیاء توتستان‌ها تصریح کرد: در نظر است تا در بهمن ماه سال جاری با کاشت یک میلیون قلمه توت اصلاح شده، یک میلیون نهال توت اصلاح شده را تولید و در سال آینده به صورت نهال‌های یک ساله بین مردم توزیع کنیم.

داداش‌پور به مکانیسم‌های حمایتی دیگر در اصلاح ساختار و نوسازی جایگاه‌های پرورش کرم ابریشم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۴۰۰ نفر از نوغانداران برای برخورداری از تسهیلات بانک شناسایی و معرفی شده‌اند.

وی افزود: در تلاش هستیم که قیمت تضمینی پیله تر ابریشم برای سال زراعی جدید قبل از شروع کار ابلاغ شود، تا مردم انگیزه بیشتری را برای تولید داشته باشند.

داداش‌پور اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های حمایت از صنعت نوغانداری، افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه برای توانمندسازی تولید‌کنندگان پیله تر ابریشم باید به مباحث آموزشی توجه شود، گفت: طرح توسعه و احیای صنعت نوغانداری کشور در قالب برنامه ششم توسعه را به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده‌ایم و هم‌اکنون در موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی در حال بررسی است.

داداش‌پور تصریح کرد: با تغییر جایگاه‌های سنتی پرورش کرم ابریشم به جایگاه‌های مدرن و سازه‌های فلزی تلاش می‌کنیم تا تولید پیله ابریشم در کشور را با تلفیق نوغانداری با پرورش قارچ و سایر محصولات کشاورزی به جای ۴۵ روز در سال به تمام روزهای سال افزایش دهیم.