الزام‌های توسعه پایدار بخش آب کشور

به گزارش اگری پرس، مفهوم توسعه پایدار از اوایل دهه ۹۰ میلادی در مجامع بین‌المللی مطرح شد و ریشه توجه به آن ناشی از مخاطره‌های زیست‌محیطی بود که در اثر توسعه یک‌جانبه تکنولوژیکی یا فن‌گرایانه و صرفاً اقتصادی در جهان به‌وجود آمد. آلودگی منابع آب، از میان رفتن جنگل‌ها، تغییرهای اقلیمی و آثار سوء فرهنگی […]

به گزارش اگری پرس، مفهوم توسعه پایدار از اوایل دهه ۹۰ میلادی در مجامع بین‌المللی مطرح شد و ریشه توجه به آن ناشی از مخاطره‌های زیست‌محیطی بود که در اثر توسعه یک‌جانبه تکنولوژیکی یا فن‌گرایانه و صرفاً اقتصادی در جهان به‌وجود آمد. آلودگی منابع آب، از میان رفتن جنگل‌ها، تغییرهای اقلیمی و آثار سوء فرهنگی و اجتماعی ازجمله این مخاطره‌ها بود.
طی ۲۵ سال گذشته متخصصان علوم اجتماعی و محیط زیست توجه جهانیان را به این موضوع مهم معطوف کرده‌اند که توسعه الزاماً به معنای توسعه فنی و اقتصادی نیست، بلکه در فرآیند آن باید به توسعه اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی نیز توجه کرد. بر این اساس، مفهوم توسعه پایدار شکل گرفت که به‌طور خلاصه در تعریف آن می‌توان گفت در فرآیند توسعه، نوع بشر باید به‌گونه‌ای از مواهب طبیعی و خدادادی همچون آب بهره ببرد که منافع نسل‌های آینده نیز حفظ شود.
مسئولان وزارت نیرو نیز اعتقاد دارند که توسعه پایدار نه یک مفهوم تک‌بعدی بلکه دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی است.
خوشبختانه نمود توسعه پایدار را در سال ۹۳ که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نام‌گذاری شده بود، کاملاً می‌توان مشاهده کرد.
در این سال، شرکت مدیریت منابع آب ایران باوجود کاهش بارندگی و تداوم کم‌آبی، با عزم جهادی و مشارکت تمام همکاران، طرح‌های مدیریتی ویژه‌ای را به اجرا گذارد که ازجمله می‌توان به تقویت ساختار مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب در حوضه‌های آبریز، طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کشور و سایر اقدام‌های لازم و در راستای تغییر رویکرد سازه‌ای به غیرسازه‌ای منابع آب کشور اشاره کرد.
در زمینه فرهنگ‌سازی نیز اختصاص پرسش مهر در آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۳ از سوی رییس‌جمهوری به موضوع بحران کمبود منابع آب، فرصت و ظرفیت مطلوبی را در اختیار دست‌اندرکاران بخش آب کشور قرار داد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش به تبیین اهمیت و ضرورت مصرف بهینه آب بپردازند.
با سخنان مقام معظم رهبری در هفدهم اسفندماه ۱۳۹۳ در دیدار با فعالان محیط زیست، نور امید در دل دوست‌داران طبیعت روشن و تکلیف تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت حفظ محیط زیست تعیین شد.
امیدواریم که در سال جدید بتوانیم با رعایت الزام‌های زیست‌محیطی، گام‌های موثرتری را در راستای شعار روز جهانی آب با عنوان “آب و توسعه پایدار” برداریم./فارس

مهندس محمد حاج‌رسولی‌ها
مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران