افزایش ۵ برابری واردات رسمی پوشاک به کشور

خورشیدی گفت: کشفیات سال گذشته نسبت به سال ٩٢ رشد قابل ملاحظه ای داشته، به این معنا که در سال گذشته ۱۴۶۰۰ میلیارد تومان کشف قاچاق داشته‌ایم.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ قاسم خورشیدی در نشست خبری گفت: بیش از هفت میلیارد تومان از حجم کاهش قاچاق مربوط به قاچاق خروجی است که عمدتا به سوخت مربوط می شود؛ البته تقاضای کالا برای کالاها را هم مشخص کرده و عرضه هم روشن می شود که شکاف این موضوع قاچاق محاسبه می شود.

سخنگوی ستاد مبارزه و قاچاق افزود: بیش از ۲.۵ میلیارد دلار پوشاک در سال گذشته قاچاق شده که پس از آن قاچاق کفش، برنج، چای، طلا و لوازم خانگی نیز کالاهایی هستند که بیشترین قاچاق را دارند.

وی تصریح کرد: قاچاق لوازم خانگی نیز ۶۵۸ میلیون دلار بوده و پس از آن تلفن همراه نیز با ۶۲۵ میلیون دلار قرار می گیرد که بیش از دو هزار میلیارد تومان ارزش دارد؛ اگرچه قاچاق پوشاک ده هزار میلیارد تومان است.

به گفته خورشیدی، حجم برآوردی قاچاق ۱۲.۶ میلیارد دلار است که حاصل معافیت هایی است که قانون دیده ولی درست عمل نمی شود. این در حالی است که در سال قبل از طریق کوله بری بدون کوچکترین نظارتی۳.۶ میلیارد دلار است.

وی افزود: سال قبل در بخش مسافری ۳.۸ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور شده است؛حجم شکاف عرضه و تقاضای ١٧ کالای منتخب ۱۲.۶ میلیارد دلار است که بر این اساس حجم قاچاق ورودی بر اساس برآوردها ۱۲.۱ میلیارد دلار است. این در حالی است که حجم قاچاق در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ حدود ١٥ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: کشفیات سال گذشته نسبت به سال ٩٢ رشد قابل ملاحظه ای داشته به این معنا که در سال گذشته ۱۴۶۰۰ میلیارد تومان کشف قاچاق را داشتیم. البته باید توجه داشت که وصولی جرایم نیز در سال ٩٥ حدود ٢٥ درصد رشد داشته است.

خورشیدی در خصوص قاچاق سازمان یافته گفت : کشفیات پرونده های بالای پانصد میلیون از سوی نیروی انتظامی ٨٩ درصد و پرونده های بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ٦٥ درصد رشد داشته است.

وی افزود: وزارت اطلاعات نیز با قاچاق سازمان یافته مبارزه کرده که میزان کشفیات آن در سال ٩٥ معادل ۱۰ هزار و ٣٧٠ میلیارد تومان و در قالب ٩٩ پرونده بوده است.