افزایش سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی جدید/ ۷ درصد روغن کشور در داخل تولید می‌شود

مهاجر گفت: در سال زارعی ۹۶-۹۷ برنامه ریزی ۲۵۰ هزار هکتاری برای سطح زیر کشت دانه‌های روغنی صورت گرفت که این میزان ۲.۵ برابر سطح زیر کشت کنونی است.

به گزارش اگری پرس؛ علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی، از آغاز کشت پاییزه کلزا خبر داد و گفت: کشت پاییزه از ۱۵ شهریور  آغاز و تا ۱۵ آذر در مناطق گرم و معتدل ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال زارعی ۹۶-۹۶  برنامه ریزی ۲۵۰ هزار هکتاری برای سطح زیر کشت دانه های روغنی صورت گرفته است، بیان کرد: این میزان سطح زیر کشت ۲٫۵ برابر سطح زیر کشت کنونی است که در صورت تحقق پیش بینی می شود که تولید دانه‌های روغنی کلزا به ۵۰۰ هزارتن برسد.

مهاجر با اشاره به تامین نهاده های مورد نیاز کشت کلزا افزود: برای سال زراعی جدید یک هزار و ۵۰۰ تن بذر دانه روغنی کلزا آماده و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به برنامه های حمایتی از تولیدکنندگان دانه های روغنی تصریح کرد: یارانه بذر، ادوات کشاورزی، یارانه بیمه،کمک به آموزش، انتقال تکنولوژی، به کارگیری کارشناسان خارجی در بخش، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات از مهم ترین برنامه های حمایتی در جهت توسعه دانه های روغنی به شمار می رود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه برداشت کلزا به پایان رسیده است، گفت: از ابتدای فصل برداشت بیش از ۱۸۱ هزارتن کلزا با ارزش بالغ بر ۴ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شد .

مهاجر ادامه داد:  درسال زراعی ۹۴ ، ۴۶ هزارتن، در سال ۹۵، ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن و امسال بیش از ۱۸۲کلزا از کشاورزان خریداری شد که این امر بیانگر رشد ۳ برابری تولید است.

وی با اشاره به اینکه خرید آفتابگردان و گلرنگ در حال انجام است، افزود: تاکنون ۲۰ هزارتن آفتابگردان و گلرنگ از کشاورزان خریداری شده که در هفته آینده آمار نهایی تولید مشخص می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از آغاز برداشت سویا در هفته جاری خبر داد و گفت: برداشت سویا به سبب خشکسالی با کمی تأخیر آغاز خواهد شد، ضمن آنکه کاهش بارندگی در افت سطح زیر کشت این محصول تأثیر بسزایی داشت.

به گفته وی تا پایان فصل برداشت پیش بینی می شود که خرید انواع دانه های روغنی سویا، آفتابگردان،کنجد،گلرنگ و کلزا به ۳۲۰ هزارتن برسد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه مجموع تولید دانه‌های روغنی وارد کارخانه‌های روغن نمی شود، بیان کرد: برخی از دانه های روغنی نظیر کنجد وارد کارخانه‌های حلواسازی و یا از طریق روغن‌گیری های محلی در چرخه خانوار مصرف می شود و بخش قابل توجهی از آفتابگردان به عنوان آجیل و گلرنک در بخش دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهاجردر خاتمه گفت: با توجه به افزایش تولید دانه‌های روغنی پیش بینی می شود که امسال ۷ درصد نیاز کشور از طریق منابع داخلی تامین شود، در حالیکه این رقم سال گذشته ۳ درصد بوده است.