افزایش سرانه مصرف لبنیات شاید وقتی دیگر/ اجرای طرح هدفمندی یارانه ها دردسر ساز شد

علی رغم آنکه سال ها برای افزایش سرانه مصرف لبنیات به متوسط ۱۶۰ کیلو تلاش می شود اما به دلایل مختلف از جمله کاهش قدرت خرید مردم این امر اتفاق نیفتاده است.

به گزارش اگری پرس؛ علی رغم آنکه سال ها برای افزایش سرانه مصرف لبنیات به متوسط ۱۶۰ کیلوگرم تلاش می شود اما به دلایل مختلف از جمله کاهش قدرت خرید مردم این امر اتفاق نیفتاده است.

براساس آمارهای موجود میزان سرانه مصرف کنونی لبنیات کمتر از ۹۰ کیلوگرم است که مسوولان امر هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت محصولات لبنی  را دلیل اصلی حذف و یا کاهش لبنیات در سبد غذایی خانوار می دانند.

 

با توجه به آنکه تولید شیر و فرآورده های لبنی از دیرباز مورد توجه بشر بوده و خواص این ماده بر هیچ کس پوشیده نیست، انتظار می رود که دولت حمایت های لازم از تولید شیر را داشته باشد چرا که پایین بودن سرانه مصرف معضلاتی برای دامداران و کارخانه های لبنی رقم زده است.

 

چندی پیش وزیر جدید صنعت و معدن با انتقاد از سرانه پایین لبنیات گفت: دولت ضمن حمایت از صادرات باید افزایش سرانه مصرف لبنیات را در دستور کار خود قرار دهد تا در اسرع وقت به اهداف تعیین شده دست یابیم.

 

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با انتقاد از سرانه مصرف پایین لبنیات اظهار کرد: اکنون مصرف سرانه سالانه لبنیات ۸۰ تا ۸۵ کیلو برآورد می شود در حالیکه تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم باید به ۱۶۵ کیلو می رسید.

 

وی با اشاره به اینکه طبق اهداف برنامه ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه مصرف لبنیات باید به ۱۶۵ کیلو برسد، افزود: همچنین تا پایان افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده که سرانه مصرف به ۲۲۵ کیلو افزایش یابد.

 

باکری  با اشاره به نقش افزایش سرانه مصرف لبنیات بر کاهش هزینه های درمان گفت: از معاون اول رییس جمهور تقاضا داریم که برنامه های تدوین شده افزایش سرانه مصرف لبنیات را به شورای عالی سلامت ارجاع دهد چرا که افزایش مصرف لبنیات نقش بسزایی در جلوگیری از پوکی استخوان و دندان دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد افزایش قیمت محصولات لبنی را مانع افزایش سرانه مصرف می دانند،بیان کرد: براساس گزارش های بانک مرکزی با اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه های تولید، قیمت تمام شده محصولات لبنی بالا رفت که کارخانه ها برای سرشکن کردن هزینه های خود چاره ای جز افزایش نرخ محصولات متناسب با نرخ تورم نداشتند.

 

دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: از سال ۸۹ با اجرای هدفمندی یارانه ها قیمت برق کارخانه ها به یکباره از ماهانه ۱۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان و هزینه های دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده از ۳ درصد به ۹ درصد ، نرخ ارز از ۹۵۰ به ۳ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت که تمامی این عوامل کاهش قدرت خرید مردم را به همراه داشت چرا که حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان متناسب با نرخ تورم بالا نرفت.

 

وی تصریح کرد:  اقتصاد دانان با توجه به  نبود تناسب کاهش درآمد خانوار با هزینه های تولید معتقدند که راهی جز احیای قدرت خرید خانوار ندارند چرا که رشد پول خرید تنها می تواند بر رکود بازار و تورم کالاها غلبه کند.

 

***بالا بودن هزینه های تولید کاهش سرانه مصرف لبنیات را رقم زد

 

محمد رضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی گفت: سالانه ۹ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود که بخش اعظم آن در داخل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

به گفته وی طبق تمهیدات اندیشیده شده سرانه مصرف لبنیات تا پایان برنامه ششم توسعه از ۸۰ کیلو به ۱۶۵ کیلو باید ارتقا یابد.

 

گنجی با اشاره به اینکه سال آینده تولید شیر خام به ۱۱ میلیون تن خواهد رسید، بیان کرد: براین اساس با فرهنگ سازی می توان سرانه مصرف لبنیات را افزایش داد.

 

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه های تولید و نوسان نرخ دلار، کارخانه های لبنی چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود ندارند در حالیکه با اخذ تسهیلات کم بهره، کاهش تعرفه واردات و تخصیص ارز مبادله ای می توان قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد.

 

به گفته وی به کارگیری راهکارهای کاهش قیمت تمام شده تاثیر بسزایی در افزایش سرانه مصرف لبنیات خانوارها دارد.