افزایش دیوار تعرفه‌ای، سیاست شکست خوردۀ حمایت از تولید

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: بالابردن تعرفه واردت به منظور حمایت از تولید داخل، آن‌طور که باید موجب احیای تولید نشده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات، در خصوص حمایت از تولید و تأثیر آن بر صادرات اظهار کرد: تولید صادرات محور و نقشه راه اقتصاد مقاومتی، باید ملاک عمل برای حمایت از واحدهای ظرفیت دار و مزیت دار صادراتی باشد و باید این امر به سمت کالای صادرات محور ، با نگاه درون‌زا و برون نگر هدایت شود تا بتوانیم از این شرایط خارج شویم، در غیراین صورت روند همینطور خواهد بود و تجارت بزرگتر نخواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از راهکارهایی که همیشه مطرح می شود افزایش تعرفه واردات است، لیکن این طرح شکست خورده و نتوانسته آن‌چنان که باید و شاید به تولید داخل کمک کند.

لاهوتی ادامه داد: از آنجایی که واردات رسمی هزینه بالاتری نسبت به واردات غیررسمی دارد لذا با افزایش نظام تعرفه‌ای به بهانه حمایت از تولید داخل، زمینه برای قاچاق کالا فراهم خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر اینکه بالا بردن دیوارتعرفه‌ای نمی‌تواند به تنهایی مشکلات تولید را حل کند، گفت: تا زمانیکه زیر ساخت‌ها برای تولید صادرات محور فراهم نباشد، حمایت واقعی از تولید شکل نمی‌گیرد و طرح‌های مختلف برای احیای تولید با چالش مواجه خواهد شد.

لاهوتی تصریح کرد: یکی از مشکلات صادرات بالا بودن هزینه تمام شده کالا است و این امر کیفیت کالاها را تحت تاثیر قرار داده و مانع ورود ایران به بازارهای جهانی شده است.

وی در پایان تاکید کرد: حمایت مناسب و صحیح از تولید صادرات محور چالش جدی امروز اقتصاد کشور است، لذا باید برنامه‌هایی در این خصوص طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی و با در نظر گرفتن تمام جوانب امر صورت گیرد.